Page 54 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 54
54
сталі Х52 [96]. Подібну тенденцію зміни тріщиностійкості K (перерахунок із
Ic
значень J ) внаслідок деградації під час експлуатації впродовж 23 років на
Іс
магістральному газогоні “Уренгой–Помари–Ужгород” підтвердили також
результати випроб сталей Х60 та Х70 (табл. 1.3) [104]. Внаслідок тривалої
експлуатації дещо знизилися характеристики пластичності сталей, але при
цьому суттєво знизилася статична тріщиностійкість K експлуатованих сталей
Іс
(особливо сталі Х70) порівняно із визначеною для сталей у вихідному стані. До
подібних висновків прийшли за результатами досліджень сталі 17Г1С після до
40 років експлуатації на різних ділянках головних газогоні [105].
Таблиця 1.3 – Характеристики пластичності і статичної тріщиностійкості
сталей Х60 та Х70 у вихідному стані та після 23 років експлуатації на [104].
Сталь Стан металу δ, % ψ, % K , MПa√м
Іс
З труби запасу 26 82 294
Х60
З експлуатованої труби 23 73 231
З труби запасу 21 63 231
Х70
З експлуатованої труби 20 57 149
Внаслідок експлуатації сталей на газогонах окрім зниження їх статичної
тріщиностійкості ще й підвищується температура крихко-в’язкого переходу.
Зокрема, для нормалізованих трубних сталей зсув температури крихко-в’язкого
переходу до вищих температур досягнув 90°С, а тріщиностійкість зменшилася у
2,5 рази, тоді як для міцніших сталей контрольованого вальцювання ці
показники становили 50°С і 1,7 відповідно [106].
Циклічні навантаження під час експлуатації трубопроводів можуть
інтенсифікувати деградацію сталей і, зокрема, пришвидшити руйнування на
стадії поширення тріщини. Тому характеристики циклічної тріщиностійкості
сталей вважають одними з найчутливіших показників експлуатаційної
деградації сталей магістральних газогонів [107]. Зокрема, внаслідок деградації
суттєво знижуються порогові рівні циклічної тріщиностійкості. Причому чим