Page 53 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 53
53
тріщини 0,2 мм) металу в околі зовнішньої поверхні труби були вищими, ніж в
околі внутрішньої. Це вважали доказом сильнішої деградації тих шарів сталі,
що розташовані в околі внутрішньої поверхні труби, де сильніше проявляється
деструктивна дія водню, абсорбованого металом через цю поверхню. На основі
експериментальних оцінок ударної в’язкості трубних сталей виділено два
інтервали на залежності KСV – τ (рис. 1.6б). Перша ділянка цієї залежності
охоплює 10…12 років експлуатації на газогонах і ударна в’язкість сталей
спадає помірно, а на другій – відбувається стрімкіше її зниження [102].
Впродовж тривалої експлуатації сталей трубопроводів формується
щораз більша кількість структурних пошкоджень, тому їх фактичний стан
важливо оцінювати з використанням високочутливих до пошкодженості
металу методів, зокрема випроби на втому та циклічну тріщиностійкість.
Результати втомних випроб сталі 08ГС2 з труб нафтогону “Дружба” до і після
експлуатації виявили, що границя втоми σ основного металу та металу шва
-1
знизилася внаслідок експлуатації на 14,9 % і 9,5 % відповідно (рис. 1.7) [103].
а б
Рисунок 1.7 – Криві втоми σ – N основного металу (а, сталь 08ГС2) і металу
шва із поздовжніх зварних швів (б) на трубах перед (1) та після 34 років
експлуатації на магістральному нафтогоні (2) [103].
Статична тріщиностійкість трубних сталей з застосуванням методу J-
інтеграла дала можливість оцінити міру експлуатаційної деградації трубної