Page 30 - дисертація головей3-converted
P. 30

31

                      Встановлено  [38]  що  залежно  від  умов  дослідження  швидкість  корозії

               сталі з сульфідною плівкою в 5-20 разів нижче швидкості чистої поверхні, хоча

               в  промисловості  сульфідні  плівки  не  служать  ефективним  методом  захисту

               чорних  металів.  При  руйнуванні  сталей  на  оголених  частинах  металу

               утворюються  виразки  за  рахунок  різниці  потенціалів  між  сульфідвмісними

               продуктами корозії та сталю 0,1…0,4 В [5, 39].

                      Існує  думка,  що  саме  сульфіди  заліза  є  основним  фактором

               пришвидшеного  перетікання  сірководневої  корозії  [34,  40].  Показано,  що

               сульфіди заліза виконують функцію катода [41, 42] .

                      Аналіз  експериментальних  та  теоретичних  даних  вказує,  що  сульфіди

               заліза  залежно  від  складу  можуть  по-різному  впливати  на  швидкість  корозії

               сталей,  однак  їх  вплив  на  наводнювання  та  водневе  окрихчення  залишається

               дискусійним. Молізація та абсорбція металами водню залежить від швидкості

               каталітичної рекомбінації його атомів або електрохімічної десорбції [30]. Тому

               встановлення  впливу  сульфідів  заліза  на  перенапругу  виділення  водню,  яка

               характеризує енергію активації процесу і її взаємозв’язок з об’ємом виділеного


               за катодної поляризації і абсорбованого водню дасть змогу конкретизувати їх
               взаємозв’язок з наводнюванням сталей.



               1.3  Гіпотези  щодо  механізму  дії  сірководню  на  наводнювання  та  руйнування


               сталей



                      Вплив  сірководню  на  пришвидшене  руйнування  та  інтенсивне

               наводнювання сталей грунтується на припущенні утворення проміжних сполук,

               що відіграють роль каталізаторів. Основу цього механізму запропонувала Иофа

               З.А. [43]. Збільшення швидкості корозії описується схемою:

                                              Fe+  H  2 S+  H 2 O →  Fe(HS)  −  +  Н 3 О +
                                                                             адс
                                              Fe(HS)   − адс  →  Fe(HS)  +  + 2е −
                                                                        адс
                                                                          2+
                                                                  +
                                              Fe(HS)   + адс  +  Н 3 О →  Fe + H 2 O + H 2 S
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35