Page 44 - дисертація Головчук
P. 44
44
краплин, які мають різний хімічний склад то на поверхні цих ламелів у
покриттях утворюються оксидні плівки різного хімічного складу та морфології.
Найбільшим опором до газоабразивного зношування володіють оксидні плівки
на основі заліза леговані хромом та алюмінієм - шпінелі FeAl 2O 4, або FeCr 2O 4.
Легування електродугових покриттів нікелем, вольфрамом або молібденом
викликає дисперсійне зміцнення у структурі покриттів, зумовлене виділенням
дрібнодисперсних карбідів або боридів. Напилені електродугові покриття на
поверхні сталі 12Х1МФ збільшують її жаростійкість у 15…20 разів,
підвищують мікротвердість покриттів за підвищених температур та збільщують
опір газоабразивному зношуванню – у 2,5…4 рази [141, 142]. Встановлено що
в електродугових покриттях після напилення формуються напруження розтягу.
Однак в процесі тривалих експозицій за підвищених температур напруження
розтягу трансформуються у напруження стиску. Таке явище викликане
утворенням міжламелярних оксидів, які збільшують об’єм покриття і таким
чином перетворюють напруження розтягу у стиску. [143]. Досліджено вплив
кількісного вмісту алюмінію у покриттях та оптимізовано його вміст.
Встановлено, що поверхнева оксидна плівка (Fe, Al) 2O 3 на легованих алюмінієм
електродугових покриттях є надзвичайно міцною з гладкою поверхнею, що
зумовлює її високий опір від газоабразивного зношування за підвищених
температур [144, 145]. Визначено також оптимальний вміст бору у шихті ПД на
рівні 3мас. %, а також вплив бору на газоабразивну зносостійкість покриттів.
Встановлено механізм руйнування покриттів під час випробовувань на
газоабразивне зношування за кімнатних та підвищених температур та
встановлено, що за кімнатної температури руйнування покриттів відбувається
шляхом зародження мікротріщин між ламелями та викришування цих ламелей.
За підвищених температур (до 600°С) –реалізується процес ерозійного
зношування та мікрорізання ламелей покриття. Порівняльні випробування на
газоабразивну зносостійкість показали, що розроблені покриття з ПД системи
легування Fe–Cr–B–С–Al за зносостійкістю при підвищених температурах
переважають покриття з ПД сильно легованих молібденом, хромом та