Page 6 - Krechkovska_avtoref
P. 6

4
       такими мікроструктурними особливостями як втрата когезії між включеннями і мат-
       рицею, або між суміжними прошарками ферит-перлітної структури;
                фрагменти міжзеренного руйнування на експлуатаційних зламах та на фоні
       крізьзеренного втомного рельєфу лабораторних зразків, випробуваних на циклічну
       тріщиностійкість, з низько- (прямі ділянки та гини парогонів ТЕС) і високолегованих
       (лопатки роторів парових турбін)  теплотривких  сталей теплоенергетичного  устатку-
       вання, спричинені виділенням і коагуляцією карбідів вздовж меж зерен, їх відокрем-
       ленням від матриці з формуванням пор та їх злиттям.
              5. Виявлено мікрофрактографічну особливість деградації металу шва заводсько-
       го осьового зварного з’єднання на трубах, експлуатованих на магістральному нафтого-
       ні, у вигляді елементів крихкого крізьзеренного відколу на фоні загалом в’язкого рель-
       єфу  зразків,  випробуваних  на  ударну  в’язкість,  тоді  як  основною  фрактографічною
       ознакою деградації металу інших зон зварного з’єднання були розшарування. На цій
       основі зробили висновок про інтенсивнішу деградацію металу шва порівняно з мета-
       лом інших зон зварного з’єднання.
              6. Показано, що відношення KCU/KCV можна використовувати як інформати-

       вний  показник  деградації  тривало  експлуатованих  низколегованих  теплотривких
       сталей з прямих ділянок, різних зон гину та зварного з’єднання парогонів ТЕС (для
       неексплуатованих  сталей  KCU/KCV  становило  1,2…1,4,  а  для  експлуатованих
       1,5…2,5). Причому ударна в’язкість KCV виявилася чутливішою до зміни структурно-
       механічного стану сталей внаслідок їх тривалої високотемпературної експлуатаційної
       деградації порівняно із значеннями KCU. Це пов’язали з тим, що опір поширення руй-
       нування деградованих матеріалів знижувався інтенсивніше, ніж опір його зародження.
              7. Вперше за зміною механізму руйнування обґрунтовано критичний стан де-
       градованих сталей після їх тривалої експлуатації за кліматичних і високотемператур-
       них умов. Під час низькотемпературної експлуатації в елементах конструкцій ця умо-
       ва досягалася за зміни розшарувань на зламах ударних зразків на крихкі крізьзеренні
       відколи, а високотемпературної – за зміни поодиноких фасеток міжзеренного руйну-
       вання на їх конгломерати, що охоплювали від 2 до 7 зерен на фоні крізьзеренного
       втомного рельєфу зразків, випробуваних на циклічну тріщиностійкість.
              8. Розроблено  та  апробовано  нову  методологію  оцінювання  структурно-
       механічного  стану  конструкційних  сталей  після  їх  тривалої  експлуатації  в  різних
       елементах конструкцій за кліматичних і високотемпературних умов. Вона базується
       на побудованих залежностях між механічними та металографічними (або фрактог-
       рафічними S /S) параметрами, які виявилися чутливими до експлуатаційної дегра-
                      кр
       дації сталей. За механічний показник деградації сталей, експлуатованих за клімати-
       чних умов, використали втрату їх опору крихкому руйнуванню (KCV /KCV , кри-
                                                                                           екс
                                                                                                    вих
       тичне значення якого досягло 0,23), а за високотемпературних – значення твердості
       НВ  та  зміну  ефективного  порогу  циклічної  тріщиностійкості  експлуатованої  сталі
       відносно не експлуатованої (ΔK        екс th eff  /ΔK вих th eff , критичне значення якого для лопаток
       парових турбін становило 0,58, а для парогонів – 0,3).
              Практичне  значення  одержаних  результатів.  На  основі  результатів  роботи
       розроблено  рекомендації  для  управління  «Укрзахіднафтогазсервіс»  щодо  заміни  ді-
       лянок  нафтогону,  на  яких  зварні  шви розташовані  в  зоні контактування  з  донними
       відкладами та підтоварною водою, що сприяло корозійно-водневому розтріскуванню
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11