Page 73 - ДисертСемак2
P. 73
73
3.1. Використання швидкості акустичних хвиль для діагностики
стану парогонів
Парогони використовуються для транспортування пари за тиску
10 МПа, та температури 550° С. Такі умови експлуатації призводять до зміни
властивостей матеріалу парогонів, які можуть завершитись його
руйнуванням. Одним із методів, які використовуються для діагностики стану
парогонів є визначення швидкості акустичних хвиль в локальних областях
матеріалу парогону [128]. Для діагностики стану парогонів використовують
металографічні дослідження [129, 130], по мікротвердості [131], а також на
основі коерциметричного методу [132]. На основі цих досліджень можна
зробити висновок про значні зміни у властивостях теплотривких статей в
процесі експлуатації. Тому були проведені дослідження вирізки парогону із
сталі 12Х1МФ [19, 20]. Склад сталі приведений в таблиці 1.
Таблиця 1. Хімічний склад сталі 12Х1МФ, маса % .
C Cr Mo V Si Mn S P
0,1 1,1 0,26 0,17 O,26 0,54 0,26 0,015
Досліджували вирізку з парогону із
сталі 12Х1МФ, яка показана на рис.3.1.
Парогін перебував в експлуатації 100 тис.
год. Геометричні розміри вирізки були
наступними: діаметр труби – 273 мм,
товщина стінки труби – 39 мм, довжина –
440 мм.
Рис. 3.1. Вирізка металу з Досліджувався розподіл швидкості
парогогну із сталі 12Х1МФ.
поверхневих акустичних хвиль по
поверхні вирізки. Поверхнева акустична хвиля поширювалась в напрямку осі
парогону. Була прийнята система координат в якій вісь X була направлена по