Page 106 - ДисертСемак2
P. 106

106

               поверхневої акустичної  хвилі  видно, що виникнення пористості величиною

               1%  спричиняє  зміну  швидкості  на  величину  приблизно  рівною  -0,5%.    Ця

               величина  є  співмірна  із  отриманим  експериментальним  значенням  зміни

               швидкості  після  абразивно-струменевої  обробки.  Тому  можна  припустити,

               що пористість вносить значний вклад у зміну швидкості в процесі абразивно-

               струменевої обробки.

                     Визначення механічних напружень в приповерхневому шарі металу

               після  абразивно-струменевої  обробки.  Зміна  швидкості  поверхневої

               акустичної  хвилі  в  основному  визначається  виникненням  текстури  та

               пористості в модифікованому поверхневому шарі металу. Вплив механічних

               напружень  вносить  суттєво  менший  вклад  в  зміну  швидкості  порівняно  із

               цими  двома  чинниками.  Проте  важливим  є  визначення  саме  механічних

               напружень,  оскільки  виникнення  стискальних  напружень  на  поверхні

               покращує  експлуатаційні  характеристики  об’єкту.  Використання  швидкості

               поверхневих акустичних хвиль для оцінки механічних напружень на основі

               акустопружного ефекту є проблематичним внаслідок малості ефекту. Поряд з

               цим  швидкість  поверхневих  акустичних  хвиль  може  бути  інформаційним

               параметром, за яким можна визначати поверхневі механічні напруження на

               основі  кореляційних  залежностей.  Згідно  цього  підходу  виникнення

               пластичної  деформації  в  поверхневому  шарі  металу  призводить  до

               механічних  напружень  і  можна  прийняти,  що  величина  пластичної

               деформації  пропорційна  величині  цих  напружень.  Оскільки  пластична

               деформація призводить до змін швидкості, які можна надійно визначити, то

               такий  підхід  може  бути  ефективним  для  оцінки  механічних  напружень  в

               приповерхневому шарі металу. Для таких вимірювань поряд із  визначенням

               швидкості  поверхневої  акустичної  хвилі  необхідно  провести  оцінювання  і

               механічних  напружень  в  поверхневому  шарі  металу.  Результати  таких

               вимірювань  представлені  на  рис.  4.10,  де  показано  розподіл  залишкових

               механічних напружень, який визначений шляхом послідовного зішліфування

               шарів  металу,  тобто  руйнівним  методом.  Цим  механічним  напруженням
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111