Page 53 - Кулик В.В.
P. 53
53
910 – 1110 МПа, відносне видовження – не менше 8 %, поверхнева твердість
– не менша 290 НВ, твердість на глибині 30 мм – не менша 255 НВ. Для
колісної сталі марки Т твердість повинна бути не нижчою 320 НВ, границя
міцності – 1020 МПа, а відносне видовження – 9%. Для залізниць Північної
Америки єдиним показником механічних властивостей матеріалу коліс є
твердість.
Для держав Європи, раніше колеса виготовляли відповідно до
технічних умов AAR та мали твердість 321 – 363 НВ (для сталі марки С).
Пізніше діапазон твердості був підвищений до 341 - 375 НВ, що привело:
до підвищення середнього рівня твердості, а отже, до зниження
загального темпу зношування;
до звуження діапазону твердості і, отже, до зниження
нерівномірності зносу коліс в колісних парах і візках, якщо враховувати, що
колісні пари обточуються за станом найбільш зношеного колеса.
Покращені властивості матеріалів і сприятливі параметри взаємодії
колеса і рейки були головними причинами, які дозволили зменшити
відбракувальний діаметр коліс з 895 до 880 мм, що рівнозначно одному
додатковому циклу обточування коліс.
Розроблення і впровадження мікролегованих коліс дали додаткові
переваги, у тому числі:
подальше підвищення твердості до 362–401 НВ, що привело до
додаткового зниження темпу зношування;
значне покращення характеристик опірності пластичній
деформації, особливо під впливом монотонних і циклічних стискальних
навантажень, що привело до зниження темпу розвитку прокату на поверхні
кочення коліс.
Твердість залишається найбільш показовою властивістю, що
характеризує зносостривкість матеріалу. Найпоширеніші методи підвищення
твердості перлітних сталей полягають у підвищенні вмісту вуглецю і
подрібненні мікроструктури сталі.