Page 51 - Кулик В.В.
P. 51

51

                         Причиною  появи  цього  типу  дефекту  є  підвищене  поперечне

                  проковзування  колісної  пари  і  збільшення  дії  сил  тертя,  пов'язаних  з  цим

                  проковзуванням. Під дією багатократних однонапрямлених підвищених сил

                  тертя,  пов'язаних  з  поперечним  проковзуванням,  матеріал  вичерпує  свої

                  пластичні  властивості  і  в  ньому  зароджується  тріщина.  Нахил  тріщини  до

                  твірної колеса пов'язаний з переважаючим напрямом результуючого вектора

                  сил тертя від повздовжнього і поперечного проковзування.

                         Появу  термічних  тріщин  в  колесах  пов’язують  з  розтягальними

                  залишковими  напруженнями,  сформованими  чергуванням  циклів  нагріву  і

                  охолодження  за  екстрених  гальмувань  [54,  55].  Термічні  тріщини

                  відрізняються на вигляд (за довжиною і напрямом поширення) від дефектів

                  контактної  втоми:  поширюються  вертикально  вглиб  від  поверхні  кочення

                  колеса  і  не  розвиваються  від  дії  контактних  напружень.  Руйнування  не

                  відбувається, якщо в околі тріщини не створюються залишкові напруження

                  розтягу.  Ударне  ж  навантаження  може  приводити  до  спонтанного

                  руйнування колеса.

                         Відкол ободу колеса. Цей дефект викликаний втомними тріщинами, що

                  поширюються паралельно поверхні кочення колеса на глибині приблизно 10

                  мм (рис. 1.3) [56, 57]. Вважається, що відкол обода колеса прив’язується до

                  місць в матеріалі з підвищеною пористістю або значною кількістю включень

                  оксидів алюмінію і  з підвищенням осьових  навантажень  ймовірність  появи

                  таких дефектів зростає.

                         Некруглість коліс  є  результатом  взаємодії колеса, рейки  і  гальмівних

                  колодок.  Досягнення  певної  величини  некруглості  призводить  до  значного

                  ударного навантаження від колеса на рейку.

                         Повзун  на  поверхні  кочення  є  наслідком  проковзування  колеса  по

                  рейці.  Повзун  найчастіше  виникає  при  різких  гальмуваннях,  що

                  супроводжуються           проковзуванням.         Колеса      з     повзунами        можуть

                  спричинювати  значні  ударні  навантаження  і  поступово  призводити  до


                  утворення некруглості  колеса.
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56