Page 51 - Кулик В.В.
P. 51
51
Причиною появи цього типу дефекту є підвищене поперечне
проковзування колісної пари і збільшення дії сил тертя, пов'язаних з цим
проковзуванням. Під дією багатократних однонапрямлених підвищених сил
тертя, пов'язаних з поперечним проковзуванням, матеріал вичерпує свої
пластичні властивості і в ньому зароджується тріщина. Нахил тріщини до
твірної колеса пов'язаний з переважаючим напрямом результуючого вектора
сил тертя від повздовжнього і поперечного проковзування.
Появу термічних тріщин в колесах пов’язують з розтягальними
залишковими напруженнями, сформованими чергуванням циклів нагріву і
охолодження за екстрених гальмувань [54, 55]. Термічні тріщини
відрізняються на вигляд (за довжиною і напрямом поширення) від дефектів
контактної втоми: поширюються вертикально вглиб від поверхні кочення
колеса і не розвиваються від дії контактних напружень. Руйнування не
відбувається, якщо в околі тріщини не створюються залишкові напруження
розтягу. Ударне ж навантаження може приводити до спонтанного
руйнування колеса.
Відкол ободу колеса. Цей дефект викликаний втомними тріщинами, що
поширюються паралельно поверхні кочення колеса на глибині приблизно 10
мм (рис. 1.3) [56, 57]. Вважається, що відкол обода колеса прив’язується до
місць в матеріалі з підвищеною пористістю або значною кількістю включень
оксидів алюмінію і з підвищенням осьових навантажень ймовірність появи
таких дефектів зростає.
Некруглість коліс є результатом взаємодії колеса, рейки і гальмівних
колодок. Досягнення певної величини некруглості призводить до значного
ударного навантаження від колеса на рейку.
Повзун на поверхні кочення є наслідком проковзування колеса по
рейці. Повзун найчастіше виникає при різких гальмуваннях, що
супроводжуються проковзуванням. Колеса з повзунами можуть
спричинювати значні ударні навантаження і поступово призводити до
утворення некруглості колеса.