Page 57 - Кулик В.В.
P. 57

57

                                                                                                             0
                  вальцювання)  та  термічну  обробку,  нормалізацію:  нагрів  1000 10 С
                  протягом  2  год. і  охолодження  у  повітрі. Структура  мікролегованої  сталі  є

                  феритно-перлітна з середнім об’ємом включень 0,22-0,27% і розміром зерен

                  6  -7  ASTM.  У  фериті  виявлено  виділення  ніобію  і  ванадію.  Дана  сталь

                  володіє високими механічними характеристиками, границями текучості (583-

                  611МПа)  і  міцності  (864-896МПа),  відносним  видовженням  (17-18%),

                                                                     2
                  ударною в’язкістю (CUN 35,2-37,6 Дж/см ) та твердістю (248-277 НВ) проти
                  таких  же  показників  немікролегованої  сталі  (505МПа  і  844МПа,  14%,  28,3

                          2
                  Дж/см   та  229-272НВ, відповідно). Порівняння фрактографій  зламів зразків
                  після  розтягу  мікролегованої  сталі  після  кування  і  вальцювання  та  після

                  нормалізації показує доцільність застосування останньої термічної обробки,

                  де на поверхні зламу спостерігається в’язке руйнування (поява ямок), коли її

                  не  проводити  –  крихке  руйнування,  що  відображається  череззеренним

                  розтріскуванням і сколами. Експлуатація мікролегованих коліс показала, що

                  їх  зношування  є  на  30%  меншим  порівняно  з  традиційними  колесами  (без

                  мікролегування).

                         За  покращення  умов  гартування  і  легування  (додатково  вводиться

                  0,032%Ті) для традиційної перлітної колісної сталі марки Т (мас. %: 0,6-0,7C;

                  0,5-1,0Mn;  0,05-0,15V;  0,5Cr)  підвищується  її  міцність  (1020-1180МПа)  і

                  твердість  (320-360НВ)  на  глибині  30  мм  від  поверхні  кочення  колеса  [73].

                                                                                       0
                  Термічна  обробка  коліс  включала  нагрів  до  850 5 С,  охолодження  в
                                                                                                   0
                  гартувальній  машині  протягом  300  сек,  температура  води  35 3 С,  розхід
                                                                           0
                  води  12-67л/год  і  відпуск  коліс  при  510 10 С.  Мікроструктура  термічно
                  зміцнених  коліс  щільна  і  однорідна  з дисперсним пластинчастим перлітом.

                  Сталі леговані карбідотвірними елементами (ванадій, хром, молібден) мають

                  два     інтервали       аустенітного        перетворення:        трансформування           до

                  пластинчастих  структур  (перлітне)  і  до  лінзоподібних  структур  (бейнітне).

                  Легуючі  елементи  сповільнюють  розпад  аустеніту  на  перлітній  стадії

                  трансформування,           забезпечуючи          твердіння       сталі      і     сприяють


                  суперохолодженню  за  нижчих  температур  з  формуванням  дисперсніших
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62