Page 45 - Кулик В.В.
P. 45

45

                  навантажень, і динамічним реакціям у взаємодії коліс і рейок, які обумовлені

                  нерівностями  шляху  і  некруглістю  коліс  [47].  Також  потрібно  забезпечити

                  підвищення опору зношуванню і розвитку втомних дефектів.

                         Площа  контакту  в  системі  колесо-рейка  надзвичайно  мала,  і  це

                  обумовлює високі контактні напруження. Для випадку нових колеса і рейки

                  контакт має місце на квазіеліптичній плямі діаметром 13 мм  [47]. Однак, у

                  процесі  експлуатації  форма  та  площа  контактної  плями  може  змінюватись,

                  що  приводитиме  до  зростання  тертя  чи  контактних  напружень  у  системі

                  колесо-рейка.

                         Динамічні  ударні  навантаження  обумовлені  наявністю  повзунів,

                  наварів  і  інших  дефектів  на  поверхні  кочення  колеса  або  проходженням

                  колеса по рейковому стику, деформованому зварному шві у з'єднанні рейок,

                  місцям  з  хвилеподібним  зносом  рейок  або  порушенням  безперервності

                  поверхні  кочення  рейок  на  стрілочних  переходах.  Інтенсивний  "опуклий"

                  контакт  найбільш  високої  точки  профілю  рейки  і  колеса  може  викликати

                  текучість  і  викришування  металу  в  центральній  частині  поверхні  кочення

                  рейки і/або колеса. Виникнення текучості посилюється, якщо контактування

                  відбувається  ближче  до  зовнішніх  поверхонь  колеса  або  рейки.  Поперечне

                  проковзування  колеса  відносно  рейки  на  поворотах  має  місце  при

                  незадовільному  вписуванні  ходової  частини  рухомого  складу  в  рейкову

                  колію. Сили, що діють поперек площі контакту в результаті проковзування

                  або  мікроковзання,  викликають  деформацію  елементів  металу  під  площею

                  контакту. При цьому порушується сприятлива картина зусиль і напружень в

                  елементі, що викликає текучість металу і може привести до нерівномірного

                  зношування  поверхні  кочення  і  деформацій,  що  виражаються  у  вигляді

                  хвилеподібного зносу або великого переміщення шарів металу Недостатній

                  контроль  за  профілем  контактуючих  тіл  може  привести  до  зменшення

                  розміру  і  зміни  форми  контакту,  що  тягне  за  собою  інтенсифікацію

                  напружень, текучості металу і виникнення контактно-втомних пошкоджень.
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50