Page 42 - Кулик В.В.
P. 42

42

                         Як  і  для  сталей  з  перлітною,  так  і  з  бейнітною  структурами

                  мікролегування  є  важливим  аспектом  у  підвищенні  їх  функціональних

                  властивостей.  Мікролегування  маловуглецевих  (0,22  %)  колісних  сталей

                  (RXT, компанія  Valdunes)  хромом, магнієм і  кремнієм забезпечує їй  кращу

                  прогартовуваність  і  кращу  дисперсність  структурних  елементів  [34].

                  Мікролегування  також  підвищує  критичну  швидкість  охолодження  для

                  утворення  мартенситу,  тим  самим  знижує  чутливість  до  мартенситного

                  перетворення  та/або  термічних  тріщин  за  умов  теплового  впливу  [35,  36].

                  Перспективним  є  також  мікролегування  ніобієм,  адже  його  карбіди  краще

                  стримують  зростання  зерна  аустеніту  в  середньовуглецевій  сталі,  ніж

                  карбонітриди  ванадію  [37],  при  цьому  границя  текучості  сталі  з  ніобієм

                  підвищується  незалежно  від  швидкості  охолодження  [38].  Комбінація

                  ванадію  та  ніобію  може  потенційно  забезпечити  навіть  вищі  міцнісні

                  властивості середньовуглецевої і евтектоїдної сталей [14, 39].

                         З  метою  підвищення  конкурентоздатності  коліс  випускаються  литі

                  колеса  (0,67…0,77%С)  за  технологією  американської  фірми  Griffin  Wheel

                  [40],  що  забезпечує  низькі  залишкові  напруження.  Намагання  замінити

                  термооброблені колеса на литі є на залізницях Китаю і Індії [41]. Хоча, на

                  сьогоднішній  день  існує  істотне  відбракування  серед  литих  коліс  завдяки

                  нестабільності  їх  механічних  властивостей,  викликаних  відхиленнями  у

                  процесі  їх  виготовлення.  З  другої  сторони  порівняння  кованих  коліс

                  найпопулярніших  сталей  класів  B  або  С  (AAR)  і  литих  коліс  класу  C  з

                  однаковою твердістю не показало істотних відмінностей в міцності, розподілі

                  твердості  в  поперечному  розрізі,  характеристиках  росту  втомної  тріщини  і

                  характеристиках зносу [42].

                         Порівняно  з  традиційними  сталями  пластичні  чавуни  мають  вищу

                  міцність,  в’язкість,  у  тричі  вищу  демпфуючу  здатність  та  на  10%  нижчу

                  густину, що робить їх альтернативним матеріалом для залізничних коліс [43].

                  Фактично, на залізничних дорогах Європи їх уже успішно експлуатують [44].
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47