Page 38 - Кулик В.В.
P. 38

38

                  марки  Т  підвищеної  твердості  [6,  7]  на  заміну  середньоміцних  коліс  (типу

                  КП-2)  зі  сталі  марки  2.  Основними  характеристиками  сталі  марки  Т  є

                  міцність   >1100  MПa  і  твердість  320…360  HB  проти   <1000  MПa  і
                                                                                             B
                                B
                  260…300  HB  сталі  марки  2  [8,  9].  За  результатами  випробувань  сталь

                  високоміцних коліс задовольняє вимогам вищенаведених нормативних актів.

                         Відповідно  до  технічних  умов  ТУ  У27.1.4-571-2004  „Колеса

                  суцільнокатані  діаметром  957  мм  підвищеної  міцності  та  тривкі  до

                  спрацювання”  в  Україні  впроваджено  в  експлуатацію  (2005-2006  р.р.)

                  високоміцні колеса типу КП-Т (зі сталі марки Т). Це дозволило підвищити

                  ресурс  вагонних  коліс  типу  КП-Т  (зі  сталі  марки  Т)  за  критерієм

                  зносотривкості на 30-40 % порівняно з колесами типу КП-2 (зі сталі марки 2)

                  [6].  Досвід  експлуатації  високоміцних  коліс  (сталь  марки  Т)  показує,  що  у

                  ряді  випадків  ці  колеса  передчасно  знімали  з  експлуатації  внаслідок

                  утворення  на  поверхні  кочення  ободу  коліс  дефектів  типу  вищербина

                  (протокол  наради  у  заст.  генерального  директора  Укрзалізниці  від

                  20.01.2009 р.).

                         Тому,  наявний  комплекс  характеристик,  поданий  у  вищенаведених

                  нормативних документах не відображає у повній мірі механіку процесу, що

                  має місце при взаємодії колеса з рейкою в експлуатаційних умовах. У зв’язку


                  з  цим  постає  питання  вибору  матеріалу  коліс,  що  задовольняв  би  сучасні
                  вимоги:  за  навантаженням,  зношуванням,  контактно-втомній  витривалості,


                  тріщиностійкості і т.д.
                         У     світовій     практиці      виробництва        коліс     найбільш       широко


                  використовують вуглецеві низьколеговані сталі, які містять в якості основних
                  легуючих  елементів  марганець  та  кремній,  та  мікролеговані  ванадієм,


                  ніобієм,  титаном  та  іншими  елементами.  Більшість  коліс  виробляють  з

                  середньовуглецевих  сталей  (0,45–0,80  %  С).  Слід  зауважити,  що  останні

                  тенденції направлені на зниження вмісту вуглецю у колісних сталях, про що

                  свідчать  оновлені  стандарти  багатьох  держав  світу,  зокрема  ДСТУ  ГОСТ

                  10791:2016  [5]  і  Association  of  American  Railroads  Specification  AAR  M-107
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43