Page 38 - Кулик В.В.
P. 38
38
марки Т підвищеної твердості [6, 7] на заміну середньоміцних коліс (типу
КП-2) зі сталі марки 2. Основними характеристиками сталі марки Т є
міцність >1100 MПa і твердість 320…360 HB проти <1000 MПa і
B
B
260…300 HB сталі марки 2 [8, 9]. За результатами випробувань сталь
високоміцних коліс задовольняє вимогам вищенаведених нормативних актів.
Відповідно до технічних умов ТУ У27.1.4-571-2004 „Колеса
суцільнокатані діаметром 957 мм підвищеної міцності та тривкі до
спрацювання” в Україні впроваджено в експлуатацію (2005-2006 р.р.)
високоміцні колеса типу КП-Т (зі сталі марки Т). Це дозволило підвищити
ресурс вагонних коліс типу КП-Т (зі сталі марки Т) за критерієм
зносотривкості на 30-40 % порівняно з колесами типу КП-2 (зі сталі марки 2)
[6]. Досвід експлуатації високоміцних коліс (сталь марки Т) показує, що у
ряді випадків ці колеса передчасно знімали з експлуатації внаслідок
утворення на поверхні кочення ободу коліс дефектів типу вищербина
(протокол наради у заст. генерального директора Укрзалізниці від
20.01.2009 р.).
Тому, наявний комплекс характеристик, поданий у вищенаведених
нормативних документах не відображає у повній мірі механіку процесу, що
має місце при взаємодії колеса з рейкою в експлуатаційних умовах. У зв’язку
з цим постає питання вибору матеріалу коліс, що задовольняв би сучасні
вимоги: за навантаженням, зношуванням, контактно-втомній витривалості,
тріщиностійкості і т.д.
У світовій практиці виробництва коліс найбільш широко
використовують вуглецеві низьколеговані сталі, які містять в якості основних
легуючих елементів марганець та кремній, та мікролеговані ванадієм,
ніобієм, титаном та іншими елементами. Більшість коліс виробляють з
середньовуглецевих сталей (0,45–0,80 % С). Слід зауважити, що останні
тенденції направлені на зниження вмісту вуглецю у колісних сталях, про що
свідчать оновлені стандарти багатьох держав світу, зокрема ДСТУ ГОСТ
10791:2016 [5] і Association of American Railroads Specification AAR M-107