Page 39 - Кулик В.В.
P. 39

39

                  (2011) [10]. Вміст легуючих елементів, регламентований стандартами різних

                  країн  в  цілому  досить  близький  (табл.  1.1).  Стандарти  і  специфікації  для

                  залізничних коліс описують їх класи (табл. 1.1 і табл. 1.2). Вибір класу сталей

                  коліс,  який  буде  використовуватися  для  будь-якого  конкретного  типу

                  рухомого  складу  та  експлуатаційних  умов,  характеризується  певними

                  властивостями (табл. 1.2).

                         В  більшості  випадків,  це  сталі  перлітного  класу,  в  яких  з  метою

                  підвищення  міцності  створюють  дисперсну  перлітну  структуру.  Хоча  слід

                  зауважити,  що  структуру  колісних  сталей,  зокрема  за  ДСТУ  ГОСТ

                  10791:2016 [5] не регламентовано. Отримання перлітно-феритної структури у

                  колісній сталі з пониженим вмістом вуглецю забезпечує їй високий опір до

                  термічної втоми та зносотривкість, хоча при цьому знижується міцність [11].

                  Збільшення  вуглецю  в  перлітно-феритній  сталі  до  рівня  евтектоїдної

                  обмежує її область використання через відносно низьку в’язкість руйнування

                  і  опір  втомі  [12-14].  Високий  вміст вуглецю  також полегшує формування і

                  розповсюдження  теплових  тріщин  у  мартенситі,  сформованому  швидким

                  нагріванням  і  охолодженням  контактних  поверхонь  під  час  ковзання  юзом

                  колеса  по  рейці  (особливо  при  гальмуванні),  коли  температура  у  зоні

                  контакту досягає аустенітного перетворення [15-31].

                         Колеса  з  перлітно-феритної  сталі  не  в  змозі  вирішити  вищевказані

                  проблеми  через  високий  вміст  вуглецю.  Тому  є  спроби  створення  коліс  з

                  бейнітною  структурою,  завдяки  високому  вмісту  кремнію  ( 2  %),  який

                  перешкоджає  виділенню  карбідів  під  час  фазового  перетворення  [32-33].

                  Завдяки перенасиченню вуглецем і рейковій субструктурі границя текучості

                  такої сталі вища, ніж перліто-феритної з подібним рівнем міцності.

                         Твердість коліс з бейнітної сталі, відносно, вища і менш залежить від

                  зони  колеса,  падіння  твердості  на  відстані  30  мм  від  поверхні  кочення  не

                  перевищує  37  HB.  Порівняння  твердості  в  ободі,  диску  або  центрі  колеса

                  показало, що вона знаходиться на одному рівні.
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44