Page 39 - Кулик В.В.
P. 39
39
(2011) [10]. Вміст легуючих елементів, регламентований стандартами різних
країн в цілому досить близький (табл. 1.1). Стандарти і специфікації для
залізничних коліс описують їх класи (табл. 1.1 і табл. 1.2). Вибір класу сталей
коліс, який буде використовуватися для будь-якого конкретного типу
рухомого складу та експлуатаційних умов, характеризується певними
властивостями (табл. 1.2).
В більшості випадків, це сталі перлітного класу, в яких з метою
підвищення міцності створюють дисперсну перлітну структуру. Хоча слід
зауважити, що структуру колісних сталей, зокрема за ДСТУ ГОСТ
10791:2016 [5] не регламентовано. Отримання перлітно-феритної структури у
колісній сталі з пониженим вмістом вуглецю забезпечує їй високий опір до
термічної втоми та зносотривкість, хоча при цьому знижується міцність [11].
Збільшення вуглецю в перлітно-феритній сталі до рівня евтектоїдної
обмежує її область використання через відносно низьку в’язкість руйнування
і опір втомі [12-14]. Високий вміст вуглецю також полегшує формування і
розповсюдження теплових тріщин у мартенситі, сформованому швидким
нагріванням і охолодженням контактних поверхонь під час ковзання юзом
колеса по рейці (особливо при гальмуванні), коли температура у зоні
контакту досягає аустенітного перетворення [15-31].
Колеса з перлітно-феритної сталі не в змозі вирішити вищевказані
проблеми через високий вміст вуглецю. Тому є спроби створення коліс з
бейнітною структурою, завдяки високому вмісту кремнію ( 2 %), який
перешкоджає виділенню карбідів під час фазового перетворення [32-33].
Завдяки перенасиченню вуглецем і рейковій субструктурі границя текучості
такої сталі вища, ніж перліто-феритної з подібним рівнем міцності.
Твердість коліс з бейнітної сталі, відносно, вища і менш залежить від
зони колеса, падіння твердості на відстані 30 мм від поверхні кочення не
перевищує 37 HB. Порівняння твердості в ободі, диску або центрі колеса
показало, що вона знаходиться на одному рівні.