Page 33 - Кулик В.В.
P. 33

33

                      0
                  500 С)  пластичності  (відносного  видовження)  сталей.  Показано,  що
                  підвищений опір формуванню повзунів спричиняє твердорозчинне (кремнієм

                  і марганцем) та дисперсійне (ванадієм і азотом) зміцнення колісних сталей.

                         3. Встановлено, що за впливу термосилових чинників в зоні контакту

                  під  час  гальмування,  коли  перлітна  структура  трансформується  в

                  мартенситну, вихідні стискальні залишкові напруження ІІ роду змінюються

                  на розтягальні тим сильніше, що вищі вміст вуглецю в сталі та швидкість її

                  охолодження. В сталі з підвищеним (0,65-0,70%) вмістом вуглецю ці процеси

                  зумовлюють  інтенсивнішу  реалізацію  низькоенергоємного  відкольного

                  міжзеренного механізму руйнування за циклічного навантаження і зниження

                  характеристик  циклічної  тріщиностійкості:  порогу  втоми  K   у  2,4  рази;
                                                                                               th

                  циклічної в’язкості руйнування K  в 1,7 рази.
                                                            fc
                         4.  Вперше  показано,  що  за  контактної  втоми  пари  колесо-рейка


                  пошкоджуваність  поверхні  кочення  модельних  коліс  зростає  з  підвищенням

                  міцності (твердості), що зумовлено високим вмістом вуглецю в колісній сталі.

                  При  цьому  пошкодженість  однозначно  корелює  з  циклічною  в’язкістю

                  руйнування  колісної  сталі  за  нормального  відриву  (ΔK )  та  поперечного
                                                                                        І fc
                  зсуву  (ΔK  ІІ fc ).  Їх  можна  вважати  визначальним  параметром  цього  процесу

                  пошкоджуваності, на відміну від порогів втоми ΔK  і ΔK                ІI th .
                                                                               І th
                         5. Вперше встановлено, що оптимальне поєднання міцності і циклічної

                  тріщиностійкості  дисперсійно  зміцненої  колісної  сталі  забезпечується  за

                                                          4
                  вмісту ванадію та азоту [V‧N]‧10  = 22% та температури аустенізації 950ºС і
                  відпуску  550ºС,  що  відповідає  максимальному  значенню  нового  параметра

                  конструкційної  міцності  матеріалів  P = [ ‧K ‧K ]  при  знижені  вмісту
                                                                             th
                                                                                   fc
                                                                       В
                  вуглецю з 0,63 до 0,57%. Така сталь забезпечує високий опір пошкодженості,
                  але низький опір зношуванню поверхні кочення модельного колеса.

                         6.  Виявлено,  що  твердорозчинне  зміцнення  за  рахунок  підвищеного

                  вмісту  кремнію  (до  0,97%)  і  марганцю  (до  0,85%)  за  пониженого  вмісту

                  вуглецю  (до  0,58%)  сприяє  підвищенню  опору  зношуванню,  проте

                  обумовлює  зниження  циклічної  тріщиностійкості,  у  тому  числі  після
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38