Page 30 - Кулик В.В.
P. 30

30

                         Негативний  вплив  зменшення  вмісту  вуглецю  на  міцність  колісних

                  сталей повинен бути компенсований їх додатковим легуванням. Використання

                  для  цього  легування  хромом,  молібденом  і  нікелем  є  проблематичним,

                  оскільки  зумовлює  високу  вартість  сталі.  Доцільніше  використовувати

                  підвищений вміст кремнію та марганцю (сприяє твердорозчинному зміцненню

                  та  зменшенню  чутливості  до  термічного  впливу  і  контактної  втоми)  і

                  мікролегування ванадієм та азотом (сприяє дисперсійному зміцненню завдяки

                  утворенню нітридів та карбонітридів, які гальмують процес рекристалізації,

                  забезпечуючи  структурне  зміцнення  сталі).  Дані  про  структуру  і  ресурсні

                  характеристики  таких комплексно  легованих  сталей  в літературі  практично

                  відсутні.

                         Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Роботу

                  виконано у Фізико-механічному інституті ім. Г.В. Карпенка НАН України та

                  Національному університеті «Львівська політехніка» МОН України у рамках

                  бюджетних тем згідно з тематичними планами НАН України:  “Оптимізація

                  властивостей  та  технології  одержання  високоміцного  металопрокату  для

                  залізничного  транспорту”  (№  держреєстрації  0107U004063,  2007-2011 рр);

                  “Оптимізація  структурно-фазового  стану  і  характеристик  циклічної

                  тріщиностійкості  колісних  сталей  для  зниження  пошкоджуваності  поверхні

                  кочення  високоміцних  залізничних  коліс”  (0112U002773,  2012-2016 рр);  в

                  рамках  цільової  комплексної  програми  наукових  досліджень  НАН  України

                  “Проблеми  ресурсу  і  безпеки  експлуатації  конструкцій,  споруд  та  машин”

                  (“РЕСУРС”):  “Розроблення  відомчого  нормативного  документа  “Критерії

                  вибору та оцінювання роботоздатності високоміцних сталей суцільнокатаних

                  залізничних        коліс”      (0110U004576,         2010-2012 рр);        “Розробка       та

                  експериментальна            апробація        ефективних          методів       оцінювання

                  експлуатаційного  ресурсу  високоміцних  залізничних  коліс  на  стадіях  їх

                  проектування і виробництва” (0113U004222, 2013-2015 рр); в рамках цільової

                  програми  наукових  досліджень  НАН  України  “Надійність  і  довговічність


                  матеріалів,       конструкцій,        обладнання         та     споруд”       (РЕСУРС-2):
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35