Page 30 - Кулик В.В.
P. 30
30
Негативний вплив зменшення вмісту вуглецю на міцність колісних
сталей повинен бути компенсований їх додатковим легуванням. Використання
для цього легування хромом, молібденом і нікелем є проблематичним,
оскільки зумовлює високу вартість сталі. Доцільніше використовувати
підвищений вміст кремнію та марганцю (сприяє твердорозчинному зміцненню
та зменшенню чутливості до термічного впливу і контактної втоми) і
мікролегування ванадієм та азотом (сприяє дисперсійному зміцненню завдяки
утворенню нітридів та карбонітридів, які гальмують процес рекристалізації,
забезпечуючи структурне зміцнення сталі). Дані про структуру і ресурсні
характеристики таких комплексно легованих сталей в літературі практично
відсутні.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Роботу
виконано у Фізико-механічному інституті ім. Г.В. Карпенка НАН України та
Національному університеті «Львівська політехніка» МОН України у рамках
бюджетних тем згідно з тематичними планами НАН України: “Оптимізація
властивостей та технології одержання високоміцного металопрокату для
залізничного транспорту” (№ держреєстрації 0107U004063, 2007-2011 рр);
“Оптимізація структурно-фазового стану і характеристик циклічної
тріщиностійкості колісних сталей для зниження пошкоджуваності поверхні
кочення високоміцних залізничних коліс” (0112U002773, 2012-2016 рр); в
рамках цільової комплексної програми наукових досліджень НАН України
“Проблеми ресурсу і безпеки експлуатації конструкцій, споруд та машин”
(“РЕСУРС”): “Розроблення відомчого нормативного документа “Критерії
вибору та оцінювання роботоздатності високоміцних сталей суцільнокатаних
залізничних коліс” (0110U004576, 2010-2012 рр); “Розробка та
експериментальна апробація ефективних методів оцінювання
експлуатаційного ресурсу високоміцних залізничних коліс на стадіях їх
проектування і виробництва” (0113U004222, 2013-2015 рр); в рамках цільової
програми наукових досліджень НАН України “Надійність і довговічність
матеріалів, конструкцій, обладнання та споруд” (РЕСУРС-2):