Page 139 - Кулик В.В.
P. 139
139
Отримана (див. рис. 3.15) інверсія кривих циклічної тріщиностійкості
для сталі марки Т у вихідному стані і після гальмування порівняно з такими
сталі марки 2 не може бути пояснена, тільки мікроструктурними та
фрактографічними особливостями досліджуваних сталей. Значний вплив на
таку поведінку, коли швидкість росту втомної тріщини у значному діапазоні
зміни розмаху коефіцієнта інтенсивності напружень K сталі колеса після
гальмування перевищує таку у вихідному стані, повинні мати залишкові
напруження [360]. За відомою методикою [325] по дифракційній лінії (220)
обчислювали параметр ґратки d і залишкові напруження ІІ роду (табл. 3.4).
r
Рентгеноструктурний аналіз показав, що вищевказаний вплив
відобразився на зміні міжплощинної віддалі d в кристалічних ґратках сталей
(для лінії (220)) і, відповідно, на залишкових напруженнях ІІ роду. Чітко
видно (див. табл. 3.4), що зниження циклічної в’язкості руйнування K обох
fc
сталей пов’язане зі зменшенням стискальних і ростом розтягальних
напружень ІІ роду.
Поріг втоми K при цьому спочатку росте, а потім знижується. Він
th
змінюється у широкому інтервалі для сталі марки 2 і незначно для сталі
марки Т. В максимально окрихченому стані (після гальмування з повітряно-
водяним обдувом) сталь марки Т поступається сталі марки 2 за циклічною
в’язкістю руйнування K у 1,7 рази; за порогом втоми K – у 2,4 рази [355,
th
fc
359].
Підсумовуючи (табл. 3.5), можна зробити висновок, що механічна
поведінка сталей за впливу експлуатаційних факторів залежить від вмісту
вуглецю. Порівнюючи зміну комплексу механічних характеристик сталі
марки Т (0,63-0,66% С) зі сталлю марки 2 (0,58-0,60% С) з урахуванням дії
низької температури, корозивного середовища, локального нагріву під час
гальмування, встановлено (див. табл. 3.5), що сталь з підвищеним вмістом
вуглецю, переважаючи сталь з нижчим вмістом вуглецю за показниками
міцності ( ) і твердості (НВ), помітно поступається їй за циклічною
В