Page 139 - Кулик В.В.
P. 139

139

                         Отримана (див. рис.  3.15) інверсія кривих циклічної тріщиностійкості

                  для сталі марки Т у вихідному стані і після гальмування порівняно з такими

                  сталі  марки  2  не  може  бути  пояснена,  тільки  мікроструктурними  та

                  фрактографічними особливостями досліджуваних сталей. Значний вплив на

                  таку поведінку, коли швидкість росту втомної тріщини у значному діапазоні

                  зміни  розмаху  коефіцієнта  інтенсивності  напружень  K  сталі  колеса  після

                  гальмування  перевищує  таку  у  вихідному  стані,  повинні  мати  залишкові

                  напруження [360]. За відомою методикою [325] по дифракційній лінії (220)

                  обчислювали параметр ґратки d і залишкові напруження ІІ роду   (табл. 3.4).
                                                                                                 r

                         Рентгеноструктурний  аналіз  показав,  що  вищевказаний  вплив
                  відобразився на зміні міжплощинної віддалі d в кристалічних ґратках сталей


                  (для  лінії  (220))  і,  відповідно,  на  залишкових  напруженнях  ІІ  роду.  Чітко

                  видно (див. табл. 3.4), що зниження циклічної в’язкості руйнування K  обох
                                                                                                        fc
                  сталей  пов’язане  зі  зменшенням  стискальних  і  ростом  розтягальних

                  напружень ІІ роду.

                         Поріг  втоми  K   при цьому  спочатку  росте, а  потім  знижується.  Він
                                             th
                  змінюється  у  широкому  інтервалі  для  сталі  марки  2  і  незначно  для  сталі

                  марки Т. В максимально окрихченому стані (після гальмування з повітряно-

                  водяним  обдувом)  сталь  марки Т  поступається  сталі  марки  2  за  циклічною

                  в’язкістю руйнування K  у 1,7 рази; за порогом втоми K  – у 2,4 рази [355,
                                                                                         th
                                                 fc
                  359].

                         Підсумовуючи  (табл.  3.5),  можна  зробити  висновок,  що  механічна

                  поведінка  сталей  за  впливу  експлуатаційних  факторів  залежить  від  вмісту

                  вуглецю.  Порівнюючи  зміну  комплексу  механічних  характеристик  сталі

                  марки Т (0,63-0,66% С) зі сталлю марки 2 (0,58-0,60% С) з урахуванням дії

                  низької  температури,  корозивного  середовища,  локального  нагріву  під  час

                  гальмування,  встановлено  (див.  табл.  3.5),  що  сталь  з  підвищеним  вмістом

                  вуглецю,  переважаючи  сталь  з  нижчим  вмістом  вуглецю  за  показниками


                  міцності  ( )  і  твердості  (НВ),  помітно  поступається  їй  за  циклічною
                                 В
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144