Page 138 - Кулик В.В.
P. 138
138
За низьких амплітуд навантаження спостерігається боріздчастий
квазіскол та череззеренний скол, проте площадки на яких він має місце у
порівнянні з таким зламом сталі у вихідному стані є значно менші,
спостерігаються області усіяні сіткою ямкового мікроруйнування (див. рис.
3.19а). Зі зростанням амплітуди навантаження у зламі переважають гладкі,
відносно безструктурні фасетки, що є наслідком розщеплення матеріалу
площинами ковзання та борозчатий квазіскол, розміри якого відображають
структурні складові сталі (рис. 3.19б, в).
Мікрофрактографічні дослідження сталей після гальмування з
повітряно-водяним охолодженням показали різку зміну механізму росту
втомної тріщини в обох сталях: від квазів’язкого череззеренного (рис. 3.16б
та рис. 3.18б) до змішаного ямкового і міжзеренного в сталі марки 2 (рис.
3.20а) та переважно низькоенергоємного відкольного міжзеренного
руйнування в сталі марки Т (рис. 3.20б) [355].
а б
Рисунок 3.20 – Мікрофрактограми зразків сталей марки 2 колеса типу КП-2
(а) та марки Т колеса типу КП-Т (б) після гальмування з повітряно водяним
охолодженням за високих амплітуд навантаження