Page 44 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 44
44
70 10 -4
KCV, Дж/см 2
60
50 1
40 10 -5
4 2 da/dN, мм/цикл
30
20 2
3
10 10 -6
1
0
-40 -30 -20 -10 0 10 T, C 14 16 18 20 1/2
20 o
K, МПа*м
а б
Рисунок 1.1 – Температурні залежності ударної в’язкості KCV пудлінгової
(1, 2) та литої (3, 4) сталей з мосту (1861 р.) після експлуатації (1, 3) і після
нормалізації (2, 4) (а) та кінетичні діаграми втомного руйнування da/dN – ∆K
пудлінгової сталі після експлуатації (1) та нормалізації (2) (б) [17].
Кінетичні діаграми втомного руйнування експлуатованої і
нормалізованої пудлінгової сталі показали, що нормалізація істотно
сповільнює ріст втомної тріщини і на припороговій ділянці, і на ділянці Періса
(рис. 1.1б) [17]. Отримані механічні характеристики сталей у вихідному стані
(змодельованому нормалізацією експлуатованої сталі) та після тривалої
експлуатації за дії робочих навантажень та кліматичних умов важливі для
обґрунтування подальшої роботоздатності конструкцій.
1.1.2 Деградація сталей магістральних газо- та нафтогонів
1.1.2.1 Сталі для газо- та нафтогонів
Для виготовлення магістральних трубопроводів використовують сталі
різного рівня міцності [19]. В міру покращення технології виготовлення сталей
і для забезпечення вищих тисків під час помпування вуглеводів в сучасних
труботранспортних системах використовують щораз міцніші сталі (рис. 1.2а).
Найчастіше це сталі з ферит-перлітною структурою і доволі чітко вираженою
структурною смугастістю у напрямі вальцювання. Границя плинності ферит-