Page 44 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 44

44

                       70                                               10 -4
                         KCV, Дж/см 2
                       60

                       50                                                               1

                       40                                               10 -5
                               4    2                                  da/dN, мм/цикл
                       30

                       20                                                               2
                                                  3
                       10                                               10 -6
                                   1
                        0
                           -40  -30  -20  -10  0    10  T, C                  14      16       18      20  1/2
                                                         20 o
                                                                                               K, МПа*м
                                            а                                              б
                     Рисунок 1.1 – Температурні залежності ударної в’язкості KCV пудлінгової

                     (1, 2) та литої (3, 4) сталей з мосту (1861 р.) після експлуатації (1, 3) і після

                   нормалізації (2, 4) (а) та кінетичні діаграми втомного руйнування da/dN – ∆K

                          пудлінгової сталі після експлуатації (1) та нормалізації (2) (б) [17].



                         Кінетичні       діаграми       втомного        руйнування        експлуатованої        і

                  нормалізованої  пудлінгової  сталі  показали,  що  нормалізація  істотно

                  сповільнює ріст втомної тріщини і на припороговій ділянці, і на ділянці Періса

                  (рис. 1.1б) [17]. Отримані механічні характеристики сталей у вихідному стані

                  (змодельованому  нормалізацією  експлуатованої  сталі)  та  після  тривалої

                  експлуатації  за  дії  робочих  навантажень  та  кліматичних  умов  важливі  для

                  обґрунтування подальшої роботоздатності конструкцій.



                         1.1.2  Деградація сталей магістральних газо- та нафтогонів



                         1.1.2.1 Сталі для газо- та нафтогонів

                         Для  виготовлення  магістральних  трубопроводів  використовують  сталі

                  різного рівня міцності [19]. В міру покращення технології виготовлення сталей

                  і  для  забезпечення  вищих  тисків  під  час  помпування  вуглеводів  в  сучасних

                  труботранспортних системах використовують щораз міцніші сталі (рис. 1.2а).

                  Найчастіше це сталі з ферит-перлітною структурою і доволі чітко вираженою

                  структурною смугастістю у напрямі вальцювання. Границя плинності ферит-
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49