Page 32 - Krechkovska_avtoref
P. 32

30
              Неруйнівний  метод  оцінювання  поточного  структурно-механічного  стану
       теплотривких низьколегованих сталей парогонів ТЕС. З використанням лаборатор-
       ної  методики  пришвидшеної  деградації  сталей  шляхом  швидкісного  термоциклу-
                                                                         о
       вання зразків у газоподібному водні від робочої (570  С) до кімнатної температури
       раніше (в кандидатській дисертації авторки) було             170                                   1
       обґрунтовано  критичне  значення  ефективного                  HB
       порогу ЦТ ΔK     с th eff  (за зміною впливу абсорбова-      160              7               5  4
       ного металом водню на рівень ΔK           th eff  з позитив-              2             6
       ного на негативний у критично деградованій ста-              150  II                 I
                                                               1/2
       лі).  Для  сталі  15Х1М1Ф  ΔK      с th eff  = 1,35 MПaм .   140
       Починаючи з цього рівня, водень, абсорбований                    HB c
       металом  під  час  експлуатації, додатково  знижує           130
       ефективний  поріг  ЦТ  і  тому  сприятиме  руйну-                3   с th eff
       ванню труб парогонів.                                        120     1,5  2,0   2,5   3,0   3,5  4,0
                                                                                                1/2
              За  експериментально  визначеними  значен-                          th eff  , МПа м
       нями ΔK   th eff  та твердістю HB сталі 15Х1М1Ф піс-         Рис. 29. Залежність між ΔK th eff та HB
       ля  різного  часу  експлуатації     на  парогонах           для сталі 15Х1М1Ф після експлуата-
                                              екс
       ТЕС  (табл. 11)  побудували  залежність  ΔK          th eff   –   ції на парогонах ТЕС. Позначення
                                                                           розшифровані в табл. 11.
       HB (рис. 29). На ній, як і на залежності HB–d           –1/2
       (рис. 17), виділили дві ділянки (I і II), що свідчить про спільну природу чинників,
       відповідальних за їх появу. Стрімкіше зниження твердості на ділянці II на залежнос-
       тях і від порогу ЦТ ΔK     th eff  (рис. 29), і від розміру зерна d (рис. 17) пов’язали з декоге-
       зією від матриці карбідів вздовж меж зерен з наступним руйнуванням перетинок між
       ними в сталі, тривало експлуатованій з великою кількістю зупинок блоків. За критич-
       ним значенням ΔK      с th eff  із залежності ΔK th eff  – HB визначили критичне значення твер-
                 с
       дості HB  (133 HB). Виявилося, що значення НВ в околі зовнішньої поверхні труб,
       отримане для сталі з більшою кількістю пусків, є меншим, а з меншою їх кількістю –
                                                                                        с
                                                       більшим  ніж  значення  HB .  Тому  вважали,
       Таблиця 11. Розмір зерна d і властивості
        сталі 15Х1М1Ф після різної тривалості          що після меншої кількості пусків критичний
             експлуатації  екс на парогонах           структурно-механічний стан сталі ще не був,
                         Місце   d*,        ΔK th eff,    а після більшої їх кількості – вже був досяг-
        №   екс, год                  HB*
                         заміру  мкм         MПa       нутий.  Отриману  залежність  ΔK         th  eff   –  HB
                        Біля ЗП  31  167      4,1      можна застосовувати для поточного контро-
        1       0         ЦП      30  170      –       лю  структурно-механічного  стану  сталей
                        Біля ВП  30  174       –       після тривалої експлуатації на головних па-


                                  62  164
        2              501  Біля ЗП  112  154   1,8    рогонах ТЕС, використавши для цього твер-
                          ЦП
                                               –
                                                       дість, визначену  безпосередньо  на  поверхні
             210 5    Кількість    зупинок   Біля ВП  110  149   1,2   труб. З цієї залежності можна також оцінити
                                               –
                                  105  153
        3              576  Біля ЗП  160  126   –      рівень  ΔK   th  eff ,  що  характеризує  поточний
                          ЦП
                        Біля ВП  158  120      –       стан металу, і використати його для обґрун-
                  3
        4      10                 –  165     4,0      тування  безпечних  рівнів  експлуатаційних
                    3
        5    4810                –  161     3,5      напружень  і  критичного  розміру  тріщини  в
                    4
        6    1110     Біля ЗП    –  158     3,0      аналізованих елементах труб.
                    4
        7    1410                –  156     2,2             Фрактографічне  обґрунтування  кри-
       *  Значення  HB  і  d  відповідають  середньо-
       арифметичним значенням не менше 30 замірів.     тичного  структурно-механічного  стану
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37