Page 29 - Krechkovska_avtoref
P. 29

27
            супроводжувалося  рельєфом,  харак-
            терним  для  високих  і  нестабільних
            рівнів навантаження, властивих мало-
            цикловій  утомі  (рис. 24б).  Отже,  руй-
            нування  лопаток  відбулося  внаслідок
            інтенсивного         корозійно-ерозійного
            зносу  їх  вхідних  крайок  з  формуван-                   а                          б

            ням рівчакових дефектів у поверхнево  Рис. 25. Типова структура експлуатованої сталі
            зміцненому  шарі  з  наступним  заро- 15Х11МФ-Ш (а) та морфологія корозійної вираз-
            дженням утомних тріщин від них та їх              ки в лопатці РВТ в околі її вхідної крайки (б).
            докритичним ростом через резонансне перенавантаження лопаток.
                   Лопатки  РВТ  із  сталі  15Х11МФ-Ш  (позн. 3  в  табл. 10)  зруйнувалися  після
                      3
            ~267·10  год високотемпературної експлуатації, впродовж якої вздовж меж зерен і
            пакетів високо відпущеного мартенситу виділялися і коагулювали (до 1,5 мкм) кар-
            біди (рис. 25а). Це ослабило когезію між зернами і пакетами високовідпущеного ма-
            ртенситу та проявилося негативно за впливу конденсату з корозійно-активними до-
            мішками і наводнювання металу. Як наслідок, в околі крайок лопаток формувалися
            глибокі  корозійні  виразки  (рис. 25б),  які  створювали  додаткову  концентрацію  на-
            пружень. Тому навіть за усталеного режиму експлуатації ротора (за незмінних амп-
            літуди  та асиметрії  циклу  навантаження), але за  тривалого  впливу  технологічного
            середовища від їх вершин зароджувалися корозійно-втомні тріщини. За зміни наван-
            тажень під час зупинок ротора цей процес інтенсифікувався.
                   Попри зниження когезії між структурними складовими сталі та руйнування ло-
            паток  механічні  властивості  сталі  (3)  загалом  не  вийшли  за  межі  регламентованих
            значень. Відзначили лише дещо завищену твердість лопаток (296 HB). Фрактографі-
            чний аналіз експлуатаційних зламів лопаток виявив зародження тріщин від декіль-

            кох осередків у вигляді корозійних ушкоджень на їх увігнутій поверхні в околі вхід-
            них крайок та їх поширення кількома фронтами поперек пера. Руйнування відбува-
            лося  за  крізь-  і  міжзеренним  механізмами,  характерними  для  корозійно-втомного
            росту тріщин за багатоциклової втоми (рис. 26а). Відзначили морфологічний зв’язок
            елементів крізьзеренного рельєфу зламу із структурою сталі. Руйнування відбувало-
            ся  шляхом  відокремлення  суміжних  пакетів високовідпущеного  мартенситу  з вто-
            ринним розтріскуванням вздовж їх меж (рис. 26б). Все це ознаки низького опору ко-
            розійно-втомному руйнуванню сталі. Адже коагуляція карбідів вздовж меж зерен і
            всередині них (вздовж меж пакетів мартенситу) у структурі експлуатованих лопаток
            сприяє дифузійному відтоку хрому із примежових зон, що знижує їх корозійну стій-
            кість і визначає шлях з найнижчим опором поширенню руйнування за впливу коро-
            зійно-активного середовища (рис. 26в). Причому з поширенням тріщин на весь пе-
            реріз  лопаток  їх  швидкість  зростала,  що  супроводжувалося  зменшенням  кількості
            крізьзеренних та зростанням кількості міжзеренних фрагментів на зламі. При цьому
            зростала також кількість вторинних тріщин, які окантовували що раз більшу части-
            ну їх периметру. Це прямі фрактографічні ознаки зниження когезії між суміжними
            зернами, пов’язані з деградацією структури сталі. З підвищенням напружень у вер-
            шині макротріщини та збільшенням зони передруйнування біля її вершини (за пода-
            льшого її поглиблення) кількість таких ознак зростала.
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34