Page 25 - Krechkovska_avtoref
P. 25

23
              Таблиця 9. Ударна в’язкість KCU сталі 12Х1МФ різних зон ги-            Коефіцієнт α для металу
                                     3
                   нів після 286·10  год експлуатації на парогонах ТЕС              всіх  зон  неексплуатова-
             Зона гину        ПДГ            РЗГ           СЗГ            НЗГ        ного  ЗЗ  змінювався  в
             У перерізі   ЗП  ЦП  ВП  ЗП  ЦП  ВП  ЗП  ЦП  ВП  ЗП  ЦП  ВП
               труби                                                                 діапазоні  1,2…1,3  (рис.
                KCU,                                                                 19б),  тоді  як  ударна
                      2 1,65 1,75  1,87  0,25 0,65 1,13 1,34 1,45 1,59 1,45 1,57 1,79
              МДж/м                                                                  в’язкість  експлуатова-
            ного металу ЗЗ суттєво знизилася навіть за використання найменш чутливих до де-
            градації осьових зразків (табл. 8). Якщо в неексплуатованому варіанті ЗЗ найниж-
            чою була ударна в’язкість ОМ, то після експлуатації – ЗТВ. За зміною коефіцієнта α
            експлуатований метал ЗТВ та МШ найбільше втратив свою здатність чинити опір
            крихкому руйнуванню (рис. 19б). Це – ознака найінтенсивнішого зниження енерго-
            затрат на руйнування металу цих зон ЗЗ, а, отже, і найінтенсивнішої їх деградації.
                   Опір крихкому руйнуванню металу різних зон гину парогону ТЕС. Різна товщи-
            на стінки труб в різних зонах гину (РЗГ, СЗГ, НЗГ та ПДГ) визначає концентрацію
            напружень в них. Найжорсткіші температурно-силові і найсприятливіші для повзу-
            чості  умови  виникають  у  РЗГ,  де  найчастіше  і  виникають  експлуатаційні  пошко-
            дження.  Оцінка  механічного  стану  сталі  12Х1МФ  гину  парогону  за  ударною
            в’язкістю виявила, що незалежно від зони гину значення KCU найнижчі в околі ЗП
            труби (табл. 9). Через сприятливіші умови для повзучості в РЗГ біля ЗП труби фор-
            мувалася  більша  кількість  дефектів,  і  відповідно  значення  KCU  металу  цієї  зони
            були найнижчими.
                   Значення  коефіцієнта  α  ≈  1,4…1,65  для  металу  НЗГ  і  ПДГ  майже  не
            змінювалися  по  товщині  стінки  труби  (рис. 20),  тоді  як  для  металу  РЗГ  і  СЗГ
            (особливо біля ЗП труби) значення α досягали 2,5 та 2,3 відповідно. Отож, на металі
            експлуатованого гину отримали подібну (як і на металі ПД, і різних зон ЗЗ) тенден-

            цію зростання коефіцієнта α через експлуатаційну де-                                                 1

            градацію сталі. Отже, коефіцієнт α, по-перше, істотно               2,5                              2
                                                                                                                 3
            залежить від орієнтації зразків, і для досягнення мак-
            симальної  чутливості  до  експлуатаційної  деградації              2,0
            металу найкраще використовувати радіальні або танге-                
            нціальні зразки (рис. 20). По-друге, найвище значення               1,5
            α  отримали  за  найжорсткіших  умов  експлуатації  (ПД
            парогону та різні зони ЗЗ після максимальної кількості              1,0  РЗГ        СЗГ       НЗГ       ПДГ

            зупинок блоків). По-третє, навіть за ударною в’язкістю  Рис. 20. Коефіцієнт α металу різ-
            металу різних зон ЗЗ на осьових зразках (з найнижчою              них зон гину сталі 12Х1МФ після
                                                                                      3
            чутливістю до деградації), коефіцієнт α для металу ЗТВ            286·10 год експлуатації на паро-
                                                                                гоні ТЕС з урахуванням розта-
            підвищився після експлуатації до 1,92, а МШ – до 1,75.            шування тангенціальних зразків
            Хоча у вихідному стані їх значення α майже не відріз-               по товщині стінки труби (1 – в
            нялися від значень для ОМ.                                          околі ЗП і 3 – ВП та 2 – в ЦП).
                   Отже, попри передбачувану тенденцію до зниження обох характеристик удар-
            ної в’язкості (KCU і KCV) в результаті тривалої експлуатації обох теплотривких ста-
            лей, опір руйнуванню від гострого концентратора напружень, який більшою мірою
            відбиває енергозатрати на поширення руйнування, знижується інтенсивніше. Кількі-
            сно це характеризує коефіцієнт α =  KCU / KCV, який для експлуатованого металу
            елементів парогонів змінювався в діапазоні 1,5…2,5 порівняно з 1,2…1,4 для не екс-
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30