Page 25 - Krechkovska_avtoref
P. 25
23
Таблиця 9. Ударна в’язкість KCU сталі 12Х1МФ різних зон ги- Коефіцієнт α для металу
3
нів після 286·10 год експлуатації на парогонах ТЕС всіх зон неексплуатова-
Зона гину ПДГ РЗГ СЗГ НЗГ ного ЗЗ змінювався в
У перерізі ЗП ЦП ВП ЗП ЦП ВП ЗП ЦП ВП ЗП ЦП ВП
труби діапазоні 1,2…1,3 (рис.
KCU, 19б), тоді як ударна
2 1,65 1,75 1,87 0,25 0,65 1,13 1,34 1,45 1,59 1,45 1,57 1,79
МДж/м в’язкість експлуатова-
ного металу ЗЗ суттєво знизилася навіть за використання найменш чутливих до де-
градації осьових зразків (табл. 8). Якщо в неексплуатованому варіанті ЗЗ найниж-
чою була ударна в’язкість ОМ, то після експлуатації – ЗТВ. За зміною коефіцієнта α
експлуатований метал ЗТВ та МШ найбільше втратив свою здатність чинити опір
крихкому руйнуванню (рис. 19б). Це – ознака найінтенсивнішого зниження енерго-
затрат на руйнування металу цих зон ЗЗ, а, отже, і найінтенсивнішої їх деградації.
Опір крихкому руйнуванню металу різних зон гину парогону ТЕС. Різна товщи-
на стінки труб в різних зонах гину (РЗГ, СЗГ, НЗГ та ПДГ) визначає концентрацію
напружень в них. Найжорсткіші температурно-силові і найсприятливіші для повзу-
чості умови виникають у РЗГ, де найчастіше і виникають експлуатаційні пошко-
дження. Оцінка механічного стану сталі 12Х1МФ гину парогону за ударною
в’язкістю виявила, що незалежно від зони гину значення KCU найнижчі в околі ЗП
труби (табл. 9). Через сприятливіші умови для повзучості в РЗГ біля ЗП труби фор-
мувалася більша кількість дефектів, і відповідно значення KCU металу цієї зони
були найнижчими.
Значення коефіцієнта α ≈ 1,4…1,65 для металу НЗГ і ПДГ майже не
змінювалися по товщині стінки труби (рис. 20), тоді як для металу РЗГ і СЗГ
(особливо біля ЗП труби) значення α досягали 2,5 та 2,3 відповідно. Отож, на металі
експлуатованого гину отримали подібну (як і на металі ПД, і різних зон ЗЗ) тенден-
цію зростання коефіцієнта α через експлуатаційну де- 1
градацію сталі. Отже, коефіцієнт α, по-перше, істотно 2,5 2
3
залежить від орієнтації зразків, і для досягнення мак-
симальної чутливості до експлуатаційної деградації 2,0
металу найкраще використовувати радіальні або танге-
нціальні зразки (рис. 20). По-друге, найвище значення 1,5
α отримали за найжорсткіших умов експлуатації (ПД
парогону та різні зони ЗЗ після максимальної кількості 1,0 РЗГ СЗГ НЗГ ПДГ
зупинок блоків). По-третє, навіть за ударною в’язкістю Рис. 20. Коефіцієнт α металу різ-
металу різних зон ЗЗ на осьових зразках (з найнижчою них зон гину сталі 12Х1МФ після
3
чутливістю до деградації), коефіцієнт α для металу ЗТВ 286·10 год експлуатації на паро-
гоні ТЕС з урахуванням розта-
підвищився після експлуатації до 1,92, а МШ – до 1,75. шування тангенціальних зразків
Хоча у вихідному стані їх значення α майже не відріз- по товщині стінки труби (1 – в
нялися від значень для ОМ. околі ЗП і 3 – ВП та 2 – в ЦП).
Отже, попри передбачувану тенденцію до зниження обох характеристик удар-
ної в’язкості (KCU і KCV) в результаті тривалої експлуатації обох теплотривких ста-
лей, опір руйнуванню від гострого концентратора напружень, який більшою мірою
відбиває енергозатрати на поширення руйнування, знижується інтенсивніше. Кількі-
сно це характеризує коефіцієнт α = KCU / KCV, який для експлуатованого металу
елементів парогонів змінювався в діапазоні 1,5…2,5 порівняно з 1,2…1,4 для не екс-