Page 26 - Krechkovska_avtoref
P. 26

24
       плуатованого. Вища чутливість тривало експлуатованих сталей парогонів ТЕС і їх
       ЗЗ до гостроти концентраторів напружень, певною мірою моделює вплив пор навко-
       ло великих карбідів вздовж меж зерен, які створюють високі ризики зародження не-
       прогнозованих міжзеренних руйнувань (особливо за будь-яких перевантажень).

              У шостому розділі наведено результати фрактографічних експертиз зруйно-
       ваних  лопаток  роторів парових  турбін ТЕС, досліджено механічні характеристики
       лопаткових  сталей  (15Х11МФ,  Х12CrNiMoV12-3),  виявлено  структурні  і  фрактог-
       рафічні особливості їх деградації.
              Проаналізували низку лопаток роторів парових турбін високого (РВТ) та ни-
       зького (РНТ) тисків, пошкоджених під час експлуатації в діапазоні від 338 год до
             5
       ~3·10  год. Параметри їх експлуатації та хімічний склад сталей наведені в табл. 10.
       Таблиця 10. Параметри експлуатації роторів парових турбін і хімічний склад сталей лопаток
         Тип     τ екс,  К-ть зупинок,     О   (Позначення сталі)           Вміст елементів, мас. %
       ротора     год          N        T,  C      Марка сталі         C  Si  Mn  Cr  Mo Ni  P        S   V
                  338         14              (1) 15Х11МФ-Ш           0,17 0,2 0,4 10,9 0,7 0,2 0,01 0,010 0,3
                31519         693             (2) 15Х11МФ-Ш           0,15 0,3 0,3 10,3 0,7 0,3 0,02 0,007 0,4
        РВТ     266962       3405        535   (3) 15Х11МФ-Ш          0,16 0,3 0,3 10,4 0,7 0,4 0,02 0,008 0,4

                302000       3852             (4) 15Х11МФ-Ш           0,17 0,2 0,4 10,8 0,7 0,2 0,01  0,01  0,3
                 7400          8              (5)15Х11МФ              0,18 0,3 0,4 10,4 0,7 0,2 0,01 0,005 0,3
        РНТ                             40-70
                 3929         44              (6) Х12CrNiMoV12-3  0,12 0,3 0,8 11,6 1,7 2,5 0,02 0,001 0,3
              Встановили,  що  серед  причин  руйнування  проаналізованих  лопаток  після  їх
                                             4
       нетривалої  експлуатації  (до  10   год)  є  інтенсивне  корозійно-ерозійне  зношування
       крайок, неоднорідність структури та розподілу мікропошкоджень у поверхнево змі-
       цнених  шарах  лопаток,  недосконалість  технології  зварювання.  Спільним  для  всіх
       випадків  дочасно  зруйнованих  лопаток  виявився  низький  опір  зародженню  в  них
                                                                       5
       тріщин. Щодо тривало експлуатованих сталей (~3∙10  год) дослідили також особли-
       вості деградації їх структури та зумовлені нею фрактографічні ознаки руйнування.
              Пакети  лопаток  регулювальної  ступені  РВТ  із  сталі  15Х11МФ-Ш  (позн. 1,
       табл.10) зруйнувалися через 338 год експлуатації в зоні концентрації напружень зва-
       рених між собою хвостовиків (попри відповідність її хімічного складу та механічних
       властивостей  вимогам  регламенту).  Руйнування  пов’язали,  по-перше,  з  великими
       (понад 5 мм завдовжки) шлаковими включеннями по лінії сплавлення МШ з ОМ, які
       створили додаткову концентрацією напружень в зоні галтельних переходів на хвос-
       товиках (рис. 21а). Циклічні навантаження з високою асиметрією, спричинені відцен-
       тровими силами, теплозмінами і перевантаженнями під час пусків та зупинок турбіни,
       сприяли їх швидкому відокремленню від матриці. Порожнини навколо них стали до-
       датковими  концентраторами  напружень,  по  периметру  яких  зароджувалися  втомні
       тріщини. Фрактографічно це підтвердили різною орієнтацією фестонів, що формува-
       лися від лінії розділу цих включень і матриці. Крихкі втомні боріздки, декоровані
       вторинними тріщинами, розташовувалися поперек них (рис. 21б). Швидкість росту
                                                                          -7
                                                                                   -6
       тріщини, визначена за їх кроком, змінювалася від 5∙10  до 10  м/цикл, що відпові-
       дає другій ділянці кінетичної діаграми втомного руйнування таких сталей.
              По-друге, на зламах пакетів лопаток в околі МШ виявили ділянки крихких ві-
       дколів, пов’язані з холодними тріщинами (рис. 21в). Орієнтація фестонів з втомними
       боріздками поперек них, що формувалися по периметру холодних тріщини, підтвер-
       дили, що ці тріщини стали осередками зародження втомного руйнування лопаток.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31