Page 52 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 52

52

               що характеризуються стійкістю до зношування та корозійного руйнування, а й

               ще являються екологічно чистими процесами.

                      Переважна  більшість  опублікованих  результатів  стосувалася  вивчення

               структури поверхневого шару сталей та алюмінієвих сплавів після їх лазерного

               оплавлення із  введенням  у  ванну розплаву зміцнюючих  часточок  та дослідже-

               нню опору зношуванню. Необхідно зазначити, що в основному ці роботи вико-

               нувалися  зарубіжними дослідниками,  які наводили  обмежені  відомості про ре-

               жими модифікування. Вплив структурної гетерогенності поверхні на міцність і

               характер руйнування, зносостійкість за різних умов тертя та корозійно-електро-

               хімічні властивості лазерно модифікованих шарів є недостатньо вивченим, що не

               дозволяє більш ефективніше застосовувати цей метод обробки для підвищення

               надійності і ресурсу деталей і конструкцій із врахуванням умов їх експлуатації.

                      Опубліковані результати [104–180] стосувалися в основному структури та

               властивостей високошвидкісних газополуменево напилених покриттів, одержа-

               них  з  порошків  системи  WC-FeCo.  Оскільки  процес  одержання  монокарбіду

               вольфраму є складним та дорогим, тому постійно здійснюються спроби значно


               знизити його вміст, або повністю заміни в металокерамічних твердих покрит-
               тях.  Доступнішим  та  дешевшим  є  порошок  VC,  який  також  володіє  високою


               твердістю та температурою плавлення, проте має втричі нижчу питому вагу (5,4
                      3
                                                 3
               кг/дм ), ніж WC (17,2 кг/дм ), що є важливо для зміцнення деталей з алюмініє-
               вих сплавів. Проте роботи, в яких би досліджували структуру та експлуатаційні
               характеристики  високошвидкісних  газополуменевих  покриттів  зміцнених  VC


               практично відсутні.

                      На  сьогодні  недостатньо  з’ясованими  залишаються  закономірності  фор-

               мування структури поверхневих шарів на алюмінієвих сплавах, одержаних піс-

               ля застосування вище перерахованих методів оброблення, що перешкоджає оп-

               тимізації  складу  покриттів,  технології  їх  отримання,  прогнозуванню  робото-

               здатності  та  ранжуванню  за  характеристиками  зношування  під  впливом

               експлуатаційних  чинників.  На  вирішення  цих  завдань  і  спрямована  дана

               дисертаційна робота.
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57