Page 229 - УДК
P. 229
229
півциклу розвантаження, могло відбуватися за відносно в’язким механізмом із
формуванням ямкового рельєфу.
Висновки до розділу 5
1. Досліджено основні закономірності впливу асиметрії циклу навантаження
(R = 0,22 і 0,5) на швидкість росту втомних тріщин в NiTi сплаві за одновісного
розтягу на повітрі за кімнатної температури.
2. Збільшення коефіцієнту асиметрії циклу навантаження від R = 0,22 до 0,5
майже у 2 підвищує швидкість РВТ за однакового значення ΔK. Проте, виявлено,
що на лінійній ділянці діаграми втомного руйнування швидкість РВТ майже не
чутлива до зміни коефіцієнту асиметрії циклу навантаження. Таким чином з
позиції механіки втомного руйнування сплаву нітинол властива чітка
особливість: показник K max виступає механічною рушійною силою втомного
росту тріщини. Оскільки цьому сплаву притаманні кардинальні структурно-
фазові перетворення, спричинені не температурним чинником, а механічним
навантаженням, то можна припустити, що саме вони відповідальні за описаний
механічний феномен.
3. Підтверджено поетапну повторюваність процесу деформаційного
мартенситного перетворення у зоні передруйнування в околі вершини втомної
тріщини впродовж усього періоду її поширення аж до зони доламу. Таку
перманентність процесу квазівідкольного руйнування пов’язали з тим, що за
додатної асиметрії циклу навантаження зворотне перетворення мартенситу в
аустеніт під час півциклу розвантаження не завершувалося, бо метал в зоні перед
руйнування залишався навантаженим розтягом.
4. Встановлено, що незалежно від асиметрії циклу навантаження ріст втомної
тріщини в нітинолі відбувався у вигляді паралельних вузьких смуг, сформованих
за механізмом квазівідколу. Орієнтація квазівідколів в різних зернах визначалася
орієнтацією мартенситних кристалів, спричинених деформацією вихідного
аустеніту у півциклах розтягу втомного навантаження, і змінювалася при