Page 29 - РОЗДІЛ 1
P. 29
29
лом своїх службових характеристик [60–64]. Наводнювання металу в процесі
тривалої експлуатації трубопроводів є важливою проблемою оскільки водень буде
відігравати визначальну роль в енергетичній системі майбутнього, коли запаси
природних енергоносіїв будуть вичерпуватись або їх використання стане неприй-
нятним з екологічних причин [62]. Специфічні умови довготривалої експлуатації
трубопроводів сприяють процесам наводнювання сталей, тому оцінювання міц-
ності та ризику руйнування конструктивних елементів трубопровідних систем в
умовах дії транспортованих, потенційно воденьвмісних середовищ, активно роз-
винуто у [65–66].
Вплив електролітично абсорбованого водню у низьковуглецевому сталевому
стрижні, методом вимірювання часу проходження пружної хвилі, на їх швидкість
проходження та модуль пружності матеріалу встановлено у [67–68]. Неврахуван-
ня впливу водню на ріст повзучо-втомних тріщин у тонкостінних елементах конс-
трукцій, за змінних у часі навантажень і високих температур, може призвести до
переоцінювання залишкової довговічності пластини та непередбачуваного руйну-
вання [69].
Одним із найнебезпечніших видів корозійно-механічного руйнування сталей
та сплавів є корозійне розтріскування в середовищах, що містять сірководень.
Найчастіше воно зустрічається в газонафтовидобувній та переробній промисло-
вості. Сірководень пришвидшує суцільну та виразкову корозію сталей з одночас-
ним їх інтенсивним наводнюванням, що викликає корозійноводневі та корозійно-
механічні руйнування [46, 70–72]. Авторами [73] проведено аналіз основних видів
руйнувань сталей та досліджено вплив сірководнево-хлоридних середовищ на
роботоздатність металів. Для забезпечення високого опору руйнуванню, при сір-
ководневому корозійному розтріскуванні, запропоновано зменшувати концентра-
цію сірки в низьколегованих конструкційних сталях.
Досвід і дослідження показують, що в місці перетину арматури тріщинами,
які утворюються в розтягнутій зоні бетону, сталь може кородувати. Корозія почи-
нається тим раніше і розвивається тим швидше, що агресивнішим є середовище і
більшою – ширина розкриття тріщин. Ступінь небезпечності корозії арматури у