Page 28 - РОЗДІЛ 1
P. 28

28

               подальший строк служби (або час до наступного технічного діагностування) вста-

               новлюється  на  основі  отриманих  під час  експертного  обстеження  результатів,  а

               також аналізу властивостей матеріалу, напрацювання якого відбувалося в умовах

               впливу  вище  зазначених  факторів.  Тому  під  час  експертних  обстежень  облад-

               нання проводять лабораторні дослідження з метою виявлення змін фізико-меха-

               нічних властивостей і структури металу, які могли виникнути внаслідок тривалої

               експлуатації або порушення нормального режиму роботи [30].

                     Науково-технічний  прогрес  в  сучасному  машинобудуванні  неможливий  без

               конструкційних матеріалів високої якості, технологічності, довговічності, безпеки

               та надійності в процесі експлуатації, особливо в умовах дії агресивних наводню-

               вальних  середовищ  і  циклічних  навантажень  [31–37].  За  участю  водню

               відбуваються  небезпечні  корозійно-механічні  руйнування  металоконструкцій:

               воднева крихкість, втома, як багатоциклова, так і малоциклова, розтріскування та

               ін.  [31,  37–42].  Водень  є  причиною  багатьох  специфічних  дефектів  сталі:

               флокенів,  поруватості,  газових  пухирів;  він  знижує  пластичні  та  міцнісні

               властивості  металів  (як  покриттів,  так  і  основи),  їх  корозійну  тривкість;

               пришвидшує  анодне  розчинення  наводнюваного  металу  [31,  43–50].  На

               конструкційну  міцність  значно  впливає  чистота  сталі  (її  забрудненість


               неметалевими  включеннями  та  газами).  Вона  разом  із  структурою,  розміром
               зерен, станом поверхні, визначає час проникнення водню в метал [31, 37, 38, 42–


               49, 51–59]. Неметалеві включення є пастками водню, що сприяє розвитку високих
               тисків водню в металі [31, 38, 40–57].


                     Феромагнетні споруди, зокрема, трубопроводи для транспортування нафти та

               газу є надзвичайно важливими компонентами як національних, так і глобальних

               економічних  інфраструктур.  Трубопровідний  транспорт  бурхливо  розвивається,

               тому  проблемам  стосовно  забезпечення  безпеки,  надійності  та  цілісності  газо-

               транспортних мереж приділяється значна увага, оскільки існує ймовірність навод-

               нювання металу в процесі експлуатації. На сьогоднішній день загальновідомим є

               факт  впливу  воденьвмісних  продуктів  на  механічні  властивості  конструктивних

               елементів трубопроводів, які в кінцевому випадку і призводять до втрати матеріа-
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33