Page 38 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 38

38

                  ударних  зразків  на  крихкі  крізьзеренні  відколи,  а  високотемпературної  –  за

                  зміни  поодиноких  фасеток  міжзеренного  руйнування  на  їх  конгломерати,  що

                  охоплювали від 2 до 7 зерен на фоні крізьзеренного втомного рельєфу зразків,

                  випробуваних на циклічну тріщиностійкість.

                         8. Розроблено та апробовано нову методологію оцінювання структурно-

                  механічного  стану  конструкційних  сталей  після  їх  тривалої  експлуатації  в

                  різних  елементах  конструкцій  за  кліматичних  і  високотемпературних  умов.

                  Вона  базується  на  побудованих  залежностях  між  механічними  та

                  металографічними  (або  фрактографічними  S /S)  параметрами,  які  виявилися
                                                                         кр
                  чутливими  до  експлуатаційної  деградації  сталей.  За  механічний  показник

                  деградації сталей, експлуатованих за кліматичних умов, використали втрату їх

                  опору  крихкому  руйнуванню  (KCV /KCV ,  критичне  значення  якого
                                                                           вих
                                                                 екс
                  досягло  0,23),  а  за  високотемпературних  –  значення  твердості  НВ  та  зміну

                  ефективного порогу циклічної тріщиностійкості експлуатованої сталі відносно

                  не  експлуатованої  (ΔK     екс th eff   /ΔK вих th eff ,  критичне  значення  якого  для  лопаток

                  парових турбін становило 0,58, а для парогонів – 0,3).


                         Практичне  значення  одержаних  результатів.  На  основі  результатів

                  роботи  розроблено  рекомендації  для  управління  «Укрзахіднафтогазсервіс»

                  щодо  заміни  ділянок  нафтогону,  на  яких  зварні  шви  розташовані  в  зоні

                  контактування  з  донними  відкладами  та  підтоварною  водою,  що  сприяло

                  корозійно-водневому  розтріскуванню  труб  від  їх  внутрішньої  поверхні  та

                  виникненню пошкоджень у поперечному перерізі.

                         На основі фрактографічних досліджень експлуатаційних зламів лопаток

                  роторів  парових  турбін  встановлено  причини  їх  дочасного  втомного

                  руйнування        та    закономірності        зміни     порогових        рівнів     циклічної

                  тріщиностійкості експлуатованих високохромистих сталей залежно від зміни

                  їх структурно-механічного стану в часі експлуатації, які використані на низці

                  ТЕС ДТЕК для обґрунтування періодичності контролю роторів і забезпечення

                  їх експлуатаційної надійності.
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43