Page 21 - Krechkovska_avtoref
P. 21

19
                                                                      підтвердили  визначальну  роль  пов-
                                                                      зучості металу у відокремленні кар-
                                                                      бідів від матриці.
                                                                             Запропонований  фрактографі-
                                                                      чний  показник  структурного  стану
                                                                      металу  РЗГ  після  різної  тривалості

                          а                           б               експлуатації  на  парогонах  ∑n  /  ∑N
                0,5
                                           0,3                   24   корелює із зміною його характерис-
                0,4                                              20   тик  пластичності  δ  (рис. 15г).  Тому
                n i  / N i    0,3         n i  / N i  0,2    16   його  рекомендовано  як  показник
                                                                      структурно-механічного  стану  екс-
                0,2
                                           0,1
                0,1                                                   плуатованихсталей парогонів ТЕС.
                                                                 12          Для  візуалізації  пошкоджень
                                           0,0
                0,0                          1,0  1,5  2,0  2,5  3,0
                   РЗГ  НЗГ  СЗГ ПДГ  ПДП                4           від повзучості вздовж меж зерен ви-

                                                    екс   10  год
                          в                           г               користали  відмінності  механізмів
             Рис. 15. Мікрофрактограми випробуваних на роз-           руйнування  за  повзучості  і  втоми
             тяг зразків із сталі 12Х1МФ у вихідному стані (а) і      (рис. 16). Адже  за циклічних  наван-
                          3
             після 256∙10  год експлуатації на парогоні ТЕС (б)       тажень руйнування зразків з неексп-
             та зміна кількісного фрактографічного показника          луатованих  сталей  звикло  відбува-
               деградації ∑n / ∑N металу різних зон гину і ПД         ється  за  крізьзеренним  механізмом
             парогону ТЕС, вирізаних біля зовнішньої (чорні) і
             внутрішньої (білі стовпчики) поверхонь труби (в),        утоми.  Після  випроб  на  циклічну
             і його зміна для металу РЗ гинів з різною тривалі-       тріщиностійкість  міжзеренні  фасет-
              стю експлуатації τ екс порівняно із зміною віднос-      ки (рис. 16а), пов’язані з експлуата-
                        ного видовження δ зразків (г).                ційним  міжзеренним  розтріскуван-
            ням металу внаслідок повзучості, чітко виявлялися на фоні крізьзеренного рельєфу
            зламів зразків, вирізаних в околі ЗП труби, експлуатованої за більшої кількості зу-

            пинок. За однакової тривалості експлуатації сталі на парогонах площа міжзеренних
            фрагментів була найбільшою в око-
            лі ЗП труби за більшої кількості зу-
            пинок блоків, що вважали за ознаку
            її сильнішої деградації.
                   Отже, металографічно і фрак-
            тографічно  показали, що  внаслідок
            повзучості  у  теплотривких  сталях
                                                                       а
                                                                                                    б
            відбувалися структурні зміни у ви-                Рис. 16. Фрактограми сталі 15Х1М1Ф після
            гляді виділення та коагуляції карбі-          210  год експлуатації на парогонах ТЕС з 576 (а) і
                                                                5
            дів  вздовж  меж  зерен  з наступною                        501 (б) зупинками блоків.
            їх декогезією від матриці та руйнуванням перетинок між мікропорами вздовж меж
            зерен. Це підтвердили виявлені міжзеренні фрагменти на фоні типового крізьзерен-
            ного втомного рельєфу зламу лабораторних зразків, випробуваних на циклічну трі-
            щиностійкість. Їх площу прийняли за фрактографічну ознаку деградації сталі.
                   Обґрунтування          критичного         структурно-механічного             стану      сталі
            15Х1М1Ф. Зв'язок між розміром зерна d і границею плинності   сталей описують
                                                                                           0,2
            залежністю Холла–Петча:   =   + K d              –1/2 . Перший доданок   пов’язують з на-
                                                                                            0
                                                             i
                                                      0
                                               0,2
            пруженнями, відповідальними за рух дислокацій всередині зерен, а другий K d                     –1/2  –
                                                                                                          i
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26