Page 13 - Krechkovska_avtoref
P. 13

11
            ваними від матриці включеннями, виявилися чутливішими до зміни його структур-
            но-механічного стану (рис. 3б). Тому в подальших оцінках деградації сталей викори-
            стали чутливіший серед них – фрактографічний показник, який враховує особливості
            механізмів  руйнування  тривало  експлуатованих  сталей,  спричинені  їх  фактичним
            структурно-механічним станом. Міру деградації аналізованих сталей запропоновано
            оцінювати  за  часткою  елементів  окрихчення  S   (розшарування  на  фоні  типового
                                                                       кр
            в’язкого рельєфу з ямок відриву (рис. 4в), або їх суміш з крізьзеренними відколами з
            класичними річковими візерунками (рис. 4г) на одиничній площі зламу S.


                                                                            Р                      Р
                                                                                                           К

                                                                                                              К
                                                                    В                      В

                        а                          б                       в                         г
              Рис. 4. Включення у вуглецевій сталі у вихідному стані (а) і після тривалої експлуатації (б)
               та елементи окрихчення, площу яких враховували під час оцінювання деградації сталей
             портального крану (в, розшарування Р на фоні в’язкого рельєфу В) і Аджигольського маяка
                              (г, крізьзеренний відкол К ініційований від розшарування Р).
                   За нашими оцінками отримані співвідношення S  / S добре корелюють із втра-
                                                                              кр
            тою експлуатованими сталями опору крихкому руйнуванню відносно неексплуато-
            ваних сталей KCV       експ  / KCV  (рис. 3в). За певного співвідношення площ ділянок з
                                               вих
            розшаруваннями  на  зламах  з’являлися  ділянки  крихкого  відколу  від  розшарувань
            (рис. 4г), аж до їх домінування за практично незмінного опору крихкому руйнуван-
            ню. Для вуглецевих сталей якісна зміна визначальних елементів окрихчення на зла-
            мах відбувалася в точці A . Вважали, що ця точка характеризує критичну деградацію
                                           c
            вуглецевих  сталей,  в  якій  їх  докритичний  стан  (І)  змінюється  на  закритичний  (ІІ,
            рис. 3в). Таким чином, критичний стан вуглецевих сталей після їх тривалої експлуа-
            тації за впливу кліматичних умов обґрунтували зміною механізму руйнування.
                   У четвертому розділі досліджено металографічні і фрактографічні ознаки де-
            градації низьколегованих сталей (10Г2С1, 17Г1С, Х60, Х70) магістральних нафто- та
            газогонів після їх тривалої (понад 50 років) експлуатації за впливу різних експлуа-
            таційних чинників (навантажень, температур, ґрунтових вод та технологічно обумо-
            влених наводнювальних середовищ) і сталі (0,28С-1Cr) з дочасно зруйнованих бу-
            рильних труб та встановлено їх зв'язок з механічними властивостями цих сталей.

                   Сталь  труб  магістрального  нафтогону.  Аналізували  структурно-
            механічний стан сталі 10Г2С1 трьох ділянок нафтогону, виготовлених з труб із за-
            водським осьовим зварним з’єднанням (ЗЗ), після ~45 років експлуатації. Хімічний
            склад основного металу (ОМ) і металу шва (МШ) наведено в табл. 3. Труби цикліч-
                                                                    -2
            но  опресовували  водою  зі  швидкістю  3,6∙10
                    -1
            МПа∙с  до тиску 6,4 MПa (труби гідроопресо-                  Таблиця 3. Хімічний склад металу різ-
                                                                            них зон ЗЗ на трубах нафтогону
            вував Р. М. Басараб), фіксуючи кількість цик-              Зона       Вміст елементів, мас. %
            лів до появи в них наскрізних тріщин.                        ЗЗ    C  Si  Mn  Сr       S     P  Cu
                   В ОМ зерна перліту (~10 мкм) розташо-                ОМ  0,12 1,17 1,60 0,15 0,036 0,019 0,08
            вані  переважно  на  стику  трьох  зерен  фериту           МШ  0,13 1,12 1,58 0,15 0,038 0,024 0,14
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18