Page 18 - Міністерство освіти і науки України
P. 18

16





























               Рис. 10. Діаграми швидкостей росту втомної макротріщини сталі 65Г за
               нормального відриву (a) та поперечного зсуву (б) за різної температури
                       відпуску після гартування: 1 – 600 °С, 2 – 500 °С, 3 – 400 °С.

               Дослідження  пошкоджуваності  модельних  коліс,  виготовлених  зі  сталі  65Г,
          показали  (рис.  11),  що  на  поверхні  кочення  модельних  коліс  відсутні  дефекти
          великих розмірів, що пов’язано з малим розміром зони контакту модельного колеса
          (діаметром 40 мм) з рейкою. Усі пошкодження вкладаються (за площею дефекта) в
                                       2
          діапазон 0,001…0,05 мм . Найбільше дефектів в сталі після гартування з відпуском
                                                                                      0
               0
          400  С, а найменше в сталі після гартування з відпуском 600  С, тобто їх кількість
          зростає  з підвищенням  міцності  сталі подібно як  в реальних  залізничних колесах.
          Площа  дефектів  на  поверхні  кочення  модельних  коліс  після  відпуску  400,  500  та
              0
          600  С становить відповідно 12%, 5,5% та 2% від загальної площі поверхні кочення.


                                                                                Рис. 11. Пошкодженість
                                                                                    поверхні кочення
                                                                                    модельних коліс:
                                                                                                       0
                                                                                    а – відпуск 400  С;
                                                                                                  0
                                                                                         б – 500  С.


               Встановлено,  що  ця  пошкодженість  однозначно  залежить  від  циклічної
          в’язкості  руйнування  сталі  (рис.  12б).  Зокрема,  вона  найбільша  в  колесах  зі  сталі
                                                     0
          після гартування і відпуску при 400  С, яка володіє найнижчою циклічною в’язкістю
          руйнування  ΔK =59 МПа√м  та  ΔK  = 72 МПа√м.  Найменш  пошкодженим
                                                          ІІfc
                              Іfc
                                                                                                    0
          виявилося  колесо  з  сталі  після  гартування  і  відпуску  при  600  С,  коли
          ΔK =109 МПа√м  та  ΔK =153 МПа√м.  При  цьому,  така  однозначна  залежність
                                        ІІfc
             Іfc
          відсутня, коли за визначальний параметр тріщиностійкості брати поріг втоми ΔK  і
                                                                                                            Іth
          ΔK  (рис. 12а).
             ІIth
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23