Page 17 - Міністерство освіти і науки України
P. 17

15

          руйнування:  від  сумісної  дії  розмахів  K   і  K   до  майже  виключної  дії  розмаху
                                                                     I
                                                             II
          K ,  а  далі  знову  за  розмахів  K   і  K   за  виходу  її  на  поверхню  кочення,  що
             II
                                                            II
                                                    I
          призводить до виникнення вищербини пітингоутворенням (рис. 9в). Підповерхнева
          тріщина росте за дії розмаху K , що зумовлює відшарування з подальшим виходом
                                                II
          її на поверхню за сумісної дії розмахів K  і K  (рис. 9г).
                                                            I
                                                                  II





























          Рис. 9. Профілограми вищербин на поверхні кочення модельних зразків колеса
                 (розмірність шкал подано в мкм) зі сталі марок Т (а) і 2 (б) та схеми
               формування вищербини через пітингоутворення (в) і відшарування (г).

               Тому для аналізу впливу структури і рівня міцності колісної сталі на кінетику
          утворення  дефектів  типу  вищербина  потрібні  кінетичні  діаграми  втомного
          руйнування за нормального відриву (da/dN – ΔK ) і поперечного зсуву (da/dN – ΔK ).
                                                                    I
                                                                                                             II
          Оцінюючи        вплив      температури        відпуску       на    характеристики         циклічної
          тріщиностійкості  модельної  колісної  сталі  65Г,  встановлено,  що  зміна  циклічної

          тріщиностійкості  неоднозначна  і  залежить  від  амплітуди  навантаження  (ділянки
          кінетичної діаграми) і виду навантаження. За нормального відриву з підвищенням
          рівня  міцності  діаграма  швидкостей  росту  втомної  тріщини  зсувається  вліво  у
          всьому діапазоні розмаху коефіцієнта інтенсивності напружень ΔK (рис. 10а), а за
          поперечного  зсуву  вони  перетинаються  (рис.  10б).  З  пониженням  температури
          відпуску циклічна в’язкість руйнування ΔK  падає як за нормального відриву, так і
                                                               fc
          поперечного зсуву: в 1,8 та 2,1 рази відповідно. Тобто спостерігається типова для
          вуглецевих  сталей картина, коли  зі  зростанням рівня  міцності їх  тріщиностійкість
          знижується  за  гіперболічною  залежністю  і  необхідно  вести  пошук  оптимального
          поєднання  цих  характеристик    для  колісних  сталей.  На  відміну  від  циклічної
          в’язкості руйнування, при зниженні температури відпуску пороги втоми, визначені
          за  нормального  відриву  K   та  поперечного  зсуву  K                       ІІ th  ,  змінюються
                                                 І th
          неоднозначно (рис. 10): K  дещо понижується (на 20%), а K                 ІІ th  зростає в 1,9 рази.
                                          І th
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22