Page 13 - Міністерство освіти і науки України
P. 13

11

          проявляються  чіткіше,  а  слідів  корозії  більше  порівняно  з  відповідними  зламами
          сталі марки Т, що відповідає дещо сильнішому впливу корозивного середовища на
          циклічну  тріщиностійкість  сталі  марки  2,  ніж  марки  Т  на  початку
          середньоамплітудної  ділянки  діаграми  швидкостей  росту  втомної  тріщини.  За
          високих  амплітуд  навантаження  відкольний  череззеренний  механізм  руйнування
          посилюється.  Це  яскравіше  проявляється  для  сталі  марки  Т,  що  пов’язано  з  її
          низької  циклічною  в’язкістю  руйнування.  Проте  в  обох  випадках  розвинені
          мікрообласті  ямкового  (в’язкого)  характеру  зумовлюють  достатню  циклічну
          в’язкість руйнування цих сталей: більшу для сталі марки 2, меншу для марки Т.


                                                                                   Рис. 4. Діаграми
                                                                            швидкостей росту втомної
                                                                               макротріщини сталей
                                                                            марки 2 (а) і марки Т (б) за
                                                                             випробувань у повітрі ( )
                                                                                  та у корозивному
                                                                            середовищі: дистильована
                                                                              вода ( ); 3,5%-й водний
                                                                                   розчин NaCl ( ).


               Після  гальмування  у  повітрі  мікроструктура  сталі  колеса  КП-2  (марки  2)
          суттєво  не  змінюється:  вона  залишається  переважно  перлітною,  проте  після
          високотемпературного  наклепу  зникає  феритна  сітка  і  спостерігаються  локальні
          ділянки  мікророзтріскування  між  цементитними  пластинами  (рис.  5a).  В  сталі
          колеса  КП-Т  (марки  Т)  відбувається  часткове  мартенситне  перетворення,
          з’являється  дрібнодисперсна  голчаста  і  пластинчасто-глобулярна  мартенситно-
          бейнітна структура (рис. 5б). В сталі марки 2 подібні процеси проходять тільки після
          гальмування за повітряно-водяного обдуву зони контакту, а в сталі марки Т за цих

















                 Рис. 5. Мікроструктура сталей марки 2 (а) і Т (б, в) після модельного
                                                    гальмування.

          умов  вони  стають  інтенсивнішими.  Характерним  є  те,  що  після  гальмування  зі
          швидким  охолодженням  зони  контакту  в  структурі  сталей  формуються
          мікротріщини на  стику  колишніх  аустенітних  зерен  (рис.  5в).  Така  трансформація
          структури є типовою для колісних сталей з вмістом вуглецю 0,4…0,7%. В реальних
          колесах вона може сягати на глибину до 2…3 мм від поверхні кочення залежно від
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18