Page 14 - Міністерство освіти і науки України
P. 14

12

          контактних  напружень  і  марки  сталі.  Зі  зниженням  вмісту  вуглецю  в  сталі
          зменшується  зона  мартенситного  перетворення  внаслідок  росту  температури
          аустенізації сталі.
               Встановлені  особливості  мікроструктури  відображаються  на  циклічній
          тріщиностійкості сталей. Порівняно з вихідним станом, після гальмування у повітрі
          в сталі марки 2 за відсутності мартенситного перетворення швидкість росту втомної
          тріщини  знижується  практично  в  усьому  діапазоні  зміни  K,  при  цьому  значно

          зростає поріг втоми K  і не змінюється циклічна в’язкість руйнування  K  (рис.
                                       th
                                                                                                       fc
          6а). Це характерно для сталей після наклепу, коли його вплив тим сильніший, що
          нижча  міцність  сталі.  Для  сталі  марки  Т  зафіксували  мартенситне перетворення  в
          зоні  контакту  і  маємо  зміну  циклічної  тріщиностійкості  також  типову  для
          високоміцних  сталей  у  різному  структурному  стані:  значення  K   майже  не
                                                                                                th
          змінюється,  зате  суттєво  знижується  значення  K   (рис.  6б).  Після  гальмування  з
                                                                       fc
          повітряно-водяним  обдувом,  коли  інтенсифікується  мартенситне  перетворення  в
          обох  сталях,  діаграми  циклічної  тріщиностійкості  зсуваються  вліво.  Порівняння
          отриманих закономірностей для сталей коліс КП-2 і коліс КП-Т однозначно показує,
          що негативні наслідки впливу термосилових чинників під час гальмування значно
          більші  для  сталі  марки  Т,  де  вміст  вуглецю  вищий  порівняно  зі  сталлю  марки  2.
          Циклічна тріщиностійкість сталі марки Т після гальмування стає навіть нижчою, ніж
          за впливу низьких температур.



                                                                                 Рис. 6. Діаграми
                                                                          швидкостей росту втомної
                                                                            макротріщини в сталях
                                                                               марки 2 (а) і Т (б) у
                                                                           вихідному стані (1), після
                                                                          модельного гальмування у
                                                                            повітрі (2) і з повітряно-
                                                                              водяним обдувом (3).


               Мікрофрактографічні дослідження показали, що порівняно з вихідним станом,
          після гальмування, особливо з повітряно-водяним охолодженням, різко змінюється
          механізм росту втомної тріщини в обох сталях: від квазів’язкого череззеренного до
          змішаного  ямкового  і  міжзеренного  в  сталі  марки  2  (рис.  7а)  та  переважно
          низькоенергоємного  відкольного  міжзеренного  руйнування  в  сталі  марки  Т  (рис.
          7б).  Виявлена  зміна  мікромеханізму  руйнування  і  характеристик  циклічної
          тріщиностійкості        досліджуваних         сталей      спричинена        сукупним       впливом
          трансформації їх вихідної мікроструктури, а також залишкових напружень ІІ роду,

          які  зумовлені  технологічними  режимами  під  час  виробництва  коліс  та
          термосиловими чинниками за гальмування. Рентгеноструктурний аналіз показав, що
          вищевказаний вплив відобразився на зміні міжплощинної віддалі d в кристалічних
          ґратках сталей (для лінії (220)) і, відповідно, на залишкових напруженнях ІІ роду.
          Зниження циклічної в’язкості руйнування K  обох сталей пов’язане зі зменшенням
                                                                fc
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19