Page 19 - Міністерство освіти і науки України
P. 19

17
























                 Рис. 12. Залежність пошкодженості поверхні кочення модельних коліс від
          порогу втоми (а) і циклічної в'язкості руйнування (б) сталі 65Г за нормального
                  відриву (відкриті символи) і поперечного зсуву (закриті символи):
                                                                          0
                                                                                                    0
                                               0
                          ,▲ - відпуск 400  С; □, ■ - відпуск 500  С; ○, ●- відпуск 600  С.

               Таким  чином  дефекти  поверхні  кочення  залізничних  коліс  пов’язані  з
          характеристиками  циклічної  тріщиностійкості  сталей.  Для  підтвердження  цього
          проведено дослідження колісної сталі марок 2 і Т та сталі марки Т, модифікованої
          РЗМ і кальцієм за мінімізованого вмісту алюмінію (варіант Т ). Модифікування цієї
                                                                                    м
          сталі  зумовило  формування  рівномірної  структури  виливки  з  усуненням  ліквацій
          перлітно-феритної  фази  і  неметалевих  включень,  а  також  значне  подрібнення

          цементитної фази.
               За  характеристиками  циклічної  тріщиностійкості  при  низьких  і  середніх
          амплітудах  навантаження  різниця  між  цими  сталями  практично  відсутня.
          Найнижчою циклічною в’язкістю руйнування ΔK  володіє модифікована сталь Т ,
                                                                                                             м
                                                                      fc
                                                              яка на 35% поступається сталі марки Т та
                                                              на  58%  сталі  марки  2.  Встановлено,  що
                                                              загальна  площа  дефектів  модельних
                                                              коліс  зі  сталей  за  варіантами  2,  Т  та  Т
                                                                                                              м
                                                              становить  2%,  5%  та  8%  від  загальної
                                                              площі  поверхні  кочення,  відповідно.
                                                              Найбільш пошкоджена поверхня кочення
                                                              колеса  зі  сталі  Т ,  в  якої  найнижча
                                                                                     м
                                                              циклічна          в’язкість        руйнування
                                                              ΔK  = 42 МПа м       .               Найменш
                                                                 fc
                                                              пошкодженим          виявилося        модельне

            Рис. 13. Залежність пошкодженості                 колесо      з     сталі     марки       2,     де
            поверхні кочення модельних коліс                  ΔK  = 100 МПа м        .  Таким  чином,  дані
                                                                 fc
            від циклічної в’язкості руйнування                випробувань          підтверджують,           що
                   ΔK  : ● – сталь марки 2;                   вищерблювання           поверхні        кочення
                       fc
                 ■ – марки Т; ▲ – марки Т .                   визначається  у  першу  чергу  циклічною
                                                  м
                                                              в’язкістю руйнування ΔK  (рис. 13).
                                                                                            fc
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24