Page 26 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 26

26

                   •  Вперше виявлено інверсію впливу як розмірів карбідів VC, так і наявність

                      Со  в  покриттях,  одержаних  високошвидкісним  газополуменевим  напи-

                      ленням (HVOF), на їх зносостійкість та встановлено механізм зношування

                      за  різних  умов  випробувань.  За  випробувань  жорстко  закріпленим

                      абразивом, коли зношування відбувається шляхом пошарового стирання

                      поверхні абразивними часточками, кобальт, який знижує мікротвердість

                      та силу різання, зменшує також і зносостійкість покриття. За випробувань

                      незакріпленим  абразивом,  коли  зношування  відбувається  внаслідок

                      переміщення  часточок  абразиву  поверхнею  покриття,  реалізується

                      втомний  механізм  зародження  та  поширення  мікротріщин.  У  цьому


                      випадку зменшення в покритті з кобальтом напружень розтягу ІІ-го роду
                      та  підвищення  його  мікропластичності  сприяє  підвищенню  його


                      зносостійкості.

                        Практичне значення одержаних результатів:

                   1.  Визначено оптимальний режим лазерного модифікування часточками SiC

                      (погонна  енергія  740…1100  Дж/см),  який  забезпечує  отримання

                      зносостійких композитних шарів Al – SiC завтовшки до 1,5 мм.

                   2.  Запропоновано  метод  підвищення  зносостійкості  алюмінієвих  сплавів

                      лазерним модифікуванням поверхневих шарів часточками карбідів SiC та

                      газотермічним  напиленням  високошвидкісних  покриттів  системи  FeCr–

                      VC  та  FeCr–VC–Со  замість  екологічно  небезпечного  гальванічного

                      хромування.

                   3.  Здійснено ранжування методів поверхневого модифікування алюмінієвого


                      сплаву  за  величиною  зносу  за  різних  умов  випробувань,  корозійною
                      тривкістю,  а  також  їх  енергозатратністю  та  екологічною  безпекою,  яке


                      можна  використати  для  вибору  оптимальної  поверхнево  зміцнювальної
                      обробки для заміни екологічно-небезпечного хромування деталей залежно


                      від умов їх експлуатації.

                   4.  Розроблено  технологічну  інструкцію  відновлення  клапанів  форграйферів

                      машин  офсетного  друку  напиленням  покриттів  високошвидкісним
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31