Page 43 - Dys
P. 43

43

                         1.5.  Корозія  та  корозійно-механічне  руйнування  експлуатованих

                  зварних з’єднань трубних сталей



                         Зварні  з’єднання  (ЗЗ)  трубних  сталей  зазвичай  уразливі  до  корозії,

                  водневого окрихчення та корозійно-механічного руйнування, зважаючи на їх

                  електрохімічну        гетерогенність        [15,    144,     153–158].      ЗЗ     зазнають

                  окрихчувального  впливу  під  час  процесу  зварювання  внаслідок  порівняно

                  швидкого  охолодження,  що  зумовлює  структурні  зміни,  перерозподіл

                  шкідливих домішок і залишкові напруження.

                         У працях [158–160] дослідили схильність ЗЗ трубних сталей API X-52,

                  X-60, X-65 та Х70 до КСР у 0,01 M NaHCO 3 з додатками іонів Cl  та SO 4
                                                                                                              2-
                                                                                                    -
                  методом  активного  деформування  і  виявили  її  підвищення  у  присутності

                  іонів  Cl   та  SO 4 .  Механізм  КСР  –  анодне  локальне  розчинення,  що
                            -
                                        2-
                  супроводжувалось  проникненням  водню  у  дефекти  мікроструктури  ЗЗ  та

                  водневою крихкістю.

                         Останнім  часом  загострилась  проблема  [1,  2,  161]  деградації

                  властивостей трубних сталей магістральних газопроводів і, відповідно, їх ЗЗ,

                  зважаючи на тривалу (30 і більше років) експлуатацію більшості з них [162].

                  Зокрема, виявлено різке зниження опору крихкому руйнуванню та корозійно-

                  водневому розтріскуванню експлуатованих сталей порівняно з металом труб

                  запасу  [2,  163,  164].  При  цьому  встановили,  що  магістральні  газопроводи

                  можуть  наводнюватись  зсередини  труби  через  електрохімічну  взаємодію

                  конденсованої  вологи  з  металом  стінки  труби,  відповідно,  деградація  сталі

                  може  відбуватись  внаслідок  сумісної  дії  механічного  навантаження  і

                  транспортованого середовища [165].

                         Зниження  опору  крихкому  руйнуванню  виявляють  також  для

                  експлуатованих  ЗЗ  [166,  167],  при  цьому  є  значний  розкид  даних  щодо

                                                                     2
                  ударної в’язкості KCV, від 11 до 55 Дж/см , як для зразків тієї самої серії, так
                  і для зразків з однієї труби, що пояснюється різними за морфологією видами


                  дислокаційної  структури  у  фериті.  Водночас  ударна  в’язкість  зварного
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48