Page 43 - Dys
P. 43
43
1.5. Корозія та корозійно-механічне руйнування експлуатованих
зварних з’єднань трубних сталей
Зварні з’єднання (ЗЗ) трубних сталей зазвичай уразливі до корозії,
водневого окрихчення та корозійно-механічного руйнування, зважаючи на їх
електрохімічну гетерогенність [15, 144, 153–158]. ЗЗ зазнають
окрихчувального впливу під час процесу зварювання внаслідок порівняно
швидкого охолодження, що зумовлює структурні зміни, перерозподіл
шкідливих домішок і залишкові напруження.
У працях [158–160] дослідили схильність ЗЗ трубних сталей API X-52,
X-60, X-65 та Х70 до КСР у 0,01 M NaHCO 3 з додатками іонів Cl та SO 4
2-
-
методом активного деформування і виявили її підвищення у присутності
іонів Cl та SO 4 . Механізм КСР – анодне локальне розчинення, що
-
2-
супроводжувалось проникненням водню у дефекти мікроструктури ЗЗ та
водневою крихкістю.
Останнім часом загострилась проблема [1, 2, 161] деградації
властивостей трубних сталей магістральних газопроводів і, відповідно, їх ЗЗ,
зважаючи на тривалу (30 і більше років) експлуатацію більшості з них [162].
Зокрема, виявлено різке зниження опору крихкому руйнуванню та корозійно-
водневому розтріскуванню експлуатованих сталей порівняно з металом труб
запасу [2, 163, 164]. При цьому встановили, що магістральні газопроводи
можуть наводнюватись зсередини труби через електрохімічну взаємодію
конденсованої вологи з металом стінки труби, відповідно, деградація сталі
може відбуватись внаслідок сумісної дії механічного навантаження і
транспортованого середовища [165].
Зниження опору крихкому руйнуванню виявляють також для
експлуатованих ЗЗ [166, 167], при цьому є значний розкид даних щодо
2
ударної в’язкості KCV, від 11 до 55 Дж/см , як для зразків тієї самої серії, так
і для зразків з однієї труби, що пояснюється різними за морфологією видами
дислокаційної структури у фериті. Водночас ударна в’язкість зварного