Page 27 - Dys
P. 27

27

                         1.1.2. Внутрішня корозія

                         Іншим  чинником  корозійного  руйнування  трубопроводів  є  корозія

                  внутрішніх  поверхонь  труб  [1,  15–24].  Низьколеговані  сталі,  що

                  використовують  для  будівництва  трубопроводів,  уразливі  до  корозії. Склад

                  транспортованого  середовища  є  головним  фактором  впливу  на  корозійні

                                                 –
                  процеси. Це, зокрема, Cl -іони та розчинені O 2, H 2S, CO 2 [16–24]. Незначна
                  зміна  одного  з  параметрів,  що  впливають  на  внутрішню  корозію

                  трубопроводів (температура, концентрація CO 2 та H 2S, хімічний склад води,

                  швидкість  руху  середовища,  склад  сталі  та  стан  її  поверхні,  тощо),  може

                  суттєво  вплинути  на  швидкість  корозії  через  зміну  властивостей  тонкого

                  шару продуктів корозії, який накопичується на поверхні сталі [17]. Якщо під

                  час  загальної  корозії  сталі  продукти  корозії  не  відкладаються  на  поверхні

                  сталі, то загальна корозія тривала і її швидкість може бути особливо високою

                  та досягати кількох міліметрів на рік. Якщо ж продукти корозії осаджуються

                  на поверхні та формують пасивний шар з певними захисними властивостями,

                  тоді сталь стає схильною до локальної корозії. Ступінь її схильності залежить

                  від стабільності пасивного шару, температури, складу корозивного розчину

                  та режиму руху.

                         Чимало  досліджень  присвячено  встановленню  властивостей  плівок

                  продуктів корозії [23, 25–29]. На їх утворення та морфологію значно впливає

                  режим потоку, хімічний склад розчину, значення рН, парціальний тиск CO 2,

                  температура  та  геометрія  поверхні  сталі.  Ці  параметри  впливають  як  на

                  механізм  корозії  і,  отже,  на  швидкість  корозії.  Відповідно  змінюються  і

                  продукти корозії, які при цьому утворюються. Зокрема, суттєво знижується

                  швидкість  корозії  за  умов  відкладення  на  поверхні  сталі  щільної  плівки

                  феруму карбонату (FeCO 3), що володіє захисними властивостями [22, 23, 29].

                  Цей  процес  прискорюється  за  підвищених  температур  (більше  80 С)  або


                  високих  значеннях  рН  середовища.  Стабільність  та  захисні  властивості

                  карбонатних  плівок  значно  залежать  від  їх  товщини  та  механічних

                  властивостей [22, 29]. За присутності у корозивному середовищі крім CO 2 ще
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32