Page 6 - Кулик В.В.
        P. 6
     6
                  для  створення  Технічних  умов  на  високоміцні  залізничні  колеса  нового
                  покоління.
                         Наукова новизна отриманих результатів.
                         1.     Запропоновано  нову  концепцію  створення  високоміцних
                  колісних  сталей,  яка  базується  на  діаграмах  конструкційної  міцності  і
                  експлуатаційної  надійності  з  урахуванням  механізмів  руйнування  за
                  нормального  відриву  і  поперечного  зсуву  та  передбачає  забезпечення
                  оптимального  поєднання  їх  характеристик  опору  зношуванню  і  контактно-
                  втомній пошкодженості за умови зниженого вмісту вуглецю в сталі.
                         2.     Вперше  констатовано,  що  схильність  до  утворення  повзунів  на
                  поверхні  кочення  коліс  підвищується  з  ростом  високотемпературної  (вище
                      0
                  500 С)  пластичності  (відносного  видовження)  сталей.  Показано,  що
                  підвищений опір формуванню повзунів спричиняє твердорозчинне (кремнієм
                  і марганцем) та дисперсійне (ванадієм і азотом) зміцнення колісних сталей.
                         3.     Встановлено,  що  за  впливу  термосилових  чинників  в  зоні
                  контакту  під  час  гальмування,  коли  перлітна  структура  трансформується  в
                  мартенситну, вихідні стискальні залишкові напруження ІІ роду змінюються
                  на розтягальні тим сильніше, що вищі вміст вуглецю в сталі та швидкість її
                  охолодження. В сталі з підвищеним (0,65-0,70%) вмістом вуглецю ці процеси
                  зумовлюють  інтенсивнішу  реалізацію  низькоенергоємного  відкольного
                  міжзеренного механізму руйнування за циклічного навантаження і зниження
                  характеристик  циклічної  тріщиностійкості:  порогу  втоми  K   у  2,4  рази;
                                                                                               th
                  циклічної в’язкості руйнування K  в 1,7 рази.
                                                            fc
                         4.     Вперше  показано,  що  за  контактної  втоми  пари  колесо-рейка
                  пошкоджуваність  поверхні  кочення  модельних  коліс  зростає  з  підвищенням
                  міцності (твердості), що зумовлено високим вмістом вуглецю в колісній сталі.
                  При  цьому  пошкодженість  однозначно  корелює  з  циклічною  в’язкістю
                  руйнування  колісної  сталі  за  нормального  відриву  (ΔK )  та  поперечного
                                                                                        І fc
                  зсуву  (ΔK  ІІ fc ).  Їх  можна  вважати  визначальним  параметром  цього  процесу
                  пошкоджуваності, на відміну від порогів втоми ΔK  і ΔK                ІI th .
                                                                               І th
     	
