Page 5 - Кулик В.В.
P. 5

5

                                   4
                  азоту [V‧N]‧10  = 22% та температури аустенізації 950ºС і відпуску 550ºС, що
                  відповідає  максимальному  значенню  параметра  конструкційної  міцності

                  матеріалів  P  при  знижені  вмісту  вуглецю  з  0,63  до  0,57%.  Така  сталь

                  забезпечує  високий  опір  пошкодженості,  але  низький  опір  зношуванню

                  поверхні кочення модельного колеса.

                         Встановлено, що оптимальним поєднанням характеристик міцності та

                  циклічної  тріщиностійкості,  опору  зношуванню  і  пошкоджуваності

                  володіють  комплекснолеговані  сталі  з  поєднанням  твердорозчинного  та

                  дисперсійного  зміцнення.  Рекомендовано  комплекснолеговану  сталь  з

                                                                                                4
                  твердорозчинним (~1% Si і ~1% Mn) та дисперсійним ([V‧N]‧10  = 20…25%)
                  зміцненням  за  пониженого  вмісту  вуглецю  (0,52…0,53%)  для  дослідно-

                  промислової  перевірки  з  метою  виготовлення  залізничних  коліс  нового

                  покоління.

                         Підвищення  циклічної  тріщиностійкості  зони  термічного  впливу

                  ремонтної  наплавки  залізничних  коліс  досягається  формуванням  у  цій  зоні

                  змішаної  структури  верхнього  і  нижнього  бейніту  (~66%)  та  мартенситу

                  (~34%)  і  витримкою  2…3  год,  перериваючи  охолодження  сталі  при  100ºС,

                  тобто за температури між точками початку (M ) і кінця (M ) мартенситного
                                                                                           f
                                                                            s
                  перетворення.  Така  витримка  сприяє  зростанню  порога  втоми  зразка  з

                  тріщиною  в  1,6  рази,  циклічної  в’язкості  руйнування  –  в  1,8  рази  за

                  практично  незмінної  міцності.  Це  спричинено  падінням  в  ~  1,5  рази

                  напружень ІІ роду в об’ємі рейок бейніту та мартенситу (патент України №

                  105440). При цьому відома і модифікована Q-n-P-обробки менш ефективні.

                         Рекомендації  для  підвищення  циклічної  тріщиностійкості  зони

                  термічного  впливу  наплавок  включено  у  технічний  регламент  ремонту

                  залізничних коліс, розроблений в ІЕЗ НАН України.

                         На основі отриманих результатів досліджень сформульовано відомчий

                  нормативний  документ  “Додаткові  вимоги  до  сталей  суцільнокатаних

                  високоміцних  залізничних  коліс”.  Розроблені  нормативи  служать  основою
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10