Page 205 - Кулик В.В.
P. 205

205

                         Таким  чином  за  підвищеного  вмісту  кремнію  і  марганцю  в  умовах

                  високих  температур  зменшуються  знеміцнення  і  пластифікація  та  зростає

                  термічна  стабільність  колісної  сталі,  що  підтверджують  також  дані  інших

                  дослідників  [424].  Тому  для  коліс  з  такої  сталі  існують  менш  сприятливі

                  умови для утворення дефектів типу повзун на їх поверхні кочення.

                         Втомні  тріщини  зароджуються  як  правило  на  поверхні  кочення  і  в

                  приповерхневих шарах ободу колеса. Проте експлуатаційна практика показує

                  [35,  425],  що  часто  колеса  руйнуються  в  інших  зонах.  Це  пов’язано  з

                  особливостями впливу термічної обробки, коли внаслідок складної геометрії

                  колеса  в  різних  його  зонах  можуть  бути  відмінності  у  швидкості

                  охолодження і, як наслідок, у мікроструктурі і властивостях колісної сталі.

                  Наприклад, зафіксовано зміну обмеженої границі витривалості на 10…20 %,

                  а параметрів циклічного пружно-пластичного деформування в 1,4…1,8 рази

                  залежно від зони колеса [426, 427]. Встановлено, що в зразках, вирізаних з

                  різних зон ободу коліс зі сталей марок 2 і Т циклічна в’язкість руйнування

                  K   відрізняється  на  20…25  %  [316,  428].  Аналогічні  дослідження  зразків
                      fc

                  досліджуваної  сталі  К1  показали,  що  за  характеристиками  циклічної

                  тріщиностійкості (рис. 4.19) цієї сталі в різних зонах ободу різниці практично

                  немає,  вона  незначно  різниться  (рис.  4.20а)  за  циклічною  в’язкістю

                  руйнування (не більше 5 %) на відміну від сталей марок 2 і Т (рис. 4.20б, в)

                  [423, 429].

                         Це,  очевидно,  є  наслідком  позитивного  впливу  кремнію  і  особливо

                  марганцю  [238]  на  гомогенізацію  структури  металу  ободу  під  час

                  термообробки  колеса.  Проте  значення  K   сталей  К1  і  К2  виявилися
                                                                         fc
                  низькими (табл. 4.4), на рівні отриманих для сталі марки Т і значно нижчими,

                  ніж для сталі марки 2 (рис. 4.20).

                         Це  свідчить  про  негативний  вплив  на  циклічну  тріщиностійкість

                  твердорозчинного  зміцнення  сталі  за  відносно  високого  (~0,6%)  вмісту

                  вуглецю. Так дещо вищий вміст кремнію і марганцю в сталі К2 порівняно зі

                  сталлю  К1  зумовлює  зниження  циклічної  в’язкості  руйнування  K   (див.
                                                                                                       fc
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210