Page 16 - Microsoft Word - Дисертація.docx
P. 16
16
піддавалися до 10-12% труб з партії. На машинобудівних заводах
кількість зруйнованих деталей часом досягає 15-20% з партії, оскільки
після кожної основної технологічної операції з деталей виконуються
зразки для механічних і металографічних випробувань [2]. Важливими
критеріями високої якості деталей машин, механізмів, приладів є
фізичні, геометричні та функціональні показники, а також технологічні
ознаки якості, наприклад, відсутність неприпустимих дефектів;
відповідність фізико-механічних властивостей і структури основного
матеріалу і покриття; відповідність геометричних розмірів і чистоти
обробки поверхні необхідним нормативам і т.п.
Дефекти матеріалу супроводжують деталь протягом усього
періоду існування. Вони можуть з'явитися: на стадії одержання
заготовки (дефекти лиття, дефекти кування або прокатки); на стадії
виготовлення (дефекти обробки, загартування); на стадії експлуатації
(утомні тріщини, крихке і в'язке руйнування). При цьому найчастіше
дефекти виготовлення, не виявлені вчасно, проявляються на стадії
експлуатації, приводячи до раптових відмовлень, зупинок і простоїв
устаткування.
Численними дослідженнями встановлено, що деталі, піддані
циклічним навантаженням, 90...97% часу терміну служби працюють при
наявності і розвитку дефектів [2,3]. Навіть крихке руйнування не
відбувається миттєво, а займає визначений проміжок часу з моменту
зародження дефекту. Таке поступове нагромадження ушкоджень у
матеріалі деталі дозволяє контролювати її стан, використовуючи методи
неруйнівного контролю [4,5]. Використання цих методів дозволяє не
тільки знайти дефекти, але й оцінити небезпеку ушкодження, а також
визначити причину виникнення дефекту. Знання причини дозволяє,