Page 5 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 5

3



                      Зростання  мікротвердості  зумовлено  меншим  випаровуванням  та
                      вигоранням елементів легування з краплин, що формують покриття.

                   3.  Вперше встановлено, що зі збільшенням товщини ламелей у покриттях
                      з  аустенітно-карбідною  (з  ПД  250Х21ВФГС)  та  мартенситною  з
                      включенями  боридів  (з  ПД  50ХН2Р5ГС)  структурами  їх  адгезія  до
                      сталевої  основи  дещо  зменшується,  що  зумовлено  виникненням
                      залишкових  напружень  розтягу,  які  спричиняють  зародження
                      мікротріщин або їх мережі. Водночас адгезія покриттів з мартенситною
                      структурою (із ПД 50Х6Г2МС) до сталі зростає, що викликано більшим
                      вмістом  вуглецю  у  товстіших  ламелях  і  формуванням  в  них
                      високовуглецевого мартенситу з мінімальним коефіцієнтом термічного
                      розширення,  що  спричиняє  менший  рівень  залишкових  напружень
                      розтягу.

                   4.  Вперше виявлено, що корозійна тривкість розроблених покриттів із ПД
                      системи  легування  Fe–Cr–B–C–Mn–Si  корелює  з  їх  коефіцієнтом
                      мікрогетерогенності  та  вмістом  хрому  у  ламелях:  що  нижчий
                      коефіцієнт  мікрогетерогенності  та  вищий  вміст  хрому,  то  вища
                      корозійна тривкість покриттів.
                     Практичне значення одержаних результатів:

                      Розроблено  склади  шихти  нових  ПД  діаметром  2,2  мм  на  основі
               феросплавів  базових  систем  легування  Fe–Cr-C–B  (ПД  Х17Р3СЮ  та
               ПД 75Х19Р3С)  для  відновлення  та  захисту  деталей  машин,  що
               експлуатуються за умов корозійно-механічного зношування.
                      Розроблено  технологічну  інструкцію  щодо  відновлення  зношених
               деталей та виконано дослідно-промислову перевірку відновлених центрифуг
               насосів  комунального  призначення  та  валів  насосів  фірми  LovalaShoe  на
               ПП «Оліяр»,  яка  підтвердила  високу  зносостійкість  та  корозійну
               тривкість відновлених деталей та дала змогу продовжити їх ресурс.

                     Особистий  внесок  здобувача.  Основні  експериментальні  результати,  які
               становлять  основу  дисертації,  та  їх  узагальнення  отримано  та  сформульовано
               автором  самостійно.  Автор  проаналізував  літературні  джерела,  що  стосуються
               газотермічного  напилення  покриттів,  підготував  зразки  та  виконав  метало-
               графічні  і  корозійно-електрохімічні  дослідження  [1,  3,  4,  8,  10,  12, 13, 15, 17],
               встановив  структурно-фазовий  склад  ЕДП  та  визначив  їх  фізико-механічні
               характеристики  [8,  9, 17].  У  публікаціях,  написаних  у  співавторстві,  йому
               належить: визначення абразивної зносостійкості за різних умов тертя [2, 6, 7, 14],
               дослідження  трибологічних  характеристик  покриттів  у  нейтральних  водних
               середовищах  та  аналіз  отриманих  результатів  [5,  11].  Формулювання  мети  та
               задач дослідження, а також обговорення основних результатів та формулювання
               висновків здійснено разом із науковим керівником.

                      Апробація  результатів  дисертації.  Основні  матеріали  дисертаційної
               роботи доповідались на: ІІ Міжнародній конференції студентів, аспірантів та
               молодих  вчених  з  хімії  та  хімічної  технології  (Київ,  2009);  ХІ  і  ХІІІ
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10