Page 24 - disertation_SLIEPKO_ROMAN
P. 24
24
РОЗДІЛ 1
МАТЕМАТИЧНІ МОДЕЛІ ТА АНАЛІЗ СТОХАСТИЧНИХ ВІБРАЦІЙ
1.1. Збудження та властивості фрикційних коливань
Характеристики тертя, яке виникає в результаті руху однієї поверхні
відносно іншої, можуть відчутно впливати на роботу та ефективність дії
багатьох технічних засобів. У літературі [1] відзначається, що біля 40 %
проблем промисловості повʼязані з вібраціями, які виникають внаслідок тертя.
В автоматичних передачах виконання операції залежить від фрикційних
характеристик рідини та диску зчеплення. У виробничих процесах точність і
якість продукту значно можуть погіршуватися із-за тертя. Моделювання
процесу зношування потребує інформації про фрикційну взаємодію ріжучого
інструменту і робочого зразка. У залізничних перевезеннях псування рейок є
результатами вібрацій, які викликаються тертям. Потреба зрозуміти
фрикційних поведінку стає критично необхідною в автоматичному
контролюванні різноманітних технологічних процесів.
Вібрації, спричинені тертям, інтенсивно почали вивчатися з половини
минулого століття. Правда, ще в 30 роках L. Jacobsen [2] і J. Den Hartog [3]
зробили спробу розв'язати диференціальні рівняння, що описують контактно-
ковзний рух системи з однієї степінню свободи, а P. Papenhuyzen [4] виділив
два типи індукованих тертям вібрацій, а саме “stick-slip” тип і близький до
простого гармонічного, що відбувається при різних швидкостях поверхонь.
H. Blok [5] показав, що суттєвих збільшення заникання може нівелювати “stick-
slip” явище і встановив, що невід'ємною умовою для появи фрикційних
коливань є зменшення сил тертя при збільшенні ковзної швидкості.
У літературі є багато робіт, в яких аналізується динаміка корисного тертя і
вібрацій, які збуджені ним. Багатосторонній огляд з аналізу статистичного і
кінетичного тертя, повʼязаного з малошвидкісним ковзанням представлено в
роботі J. Martins та інших [6]. R. Ibrahim [7] розглянув дослідження з динаміки
РОЗДІЛ 1
МАТЕМАТИЧНІ МОДЕЛІ ТА АНАЛІЗ СТОХАСТИЧНИХ ВІБРАЦІЙ
1.1. Збудження та властивості фрикційних коливань
Характеристики тертя, яке виникає в результаті руху однієї поверхні
відносно іншої, можуть відчутно впливати на роботу та ефективність дії
багатьох технічних засобів. У літературі [1] відзначається, що біля 40 %
проблем промисловості повʼязані з вібраціями, які виникають внаслідок тертя.
В автоматичних передачах виконання операції залежить від фрикційних
характеристик рідини та диску зчеплення. У виробничих процесах точність і
якість продукту значно можуть погіршуватися із-за тертя. Моделювання
процесу зношування потребує інформації про фрикційну взаємодію ріжучого
інструменту і робочого зразка. У залізничних перевезеннях псування рейок є
результатами вібрацій, які викликаються тертям. Потреба зрозуміти
фрикційних поведінку стає критично необхідною в автоматичному
контролюванні різноманітних технологічних процесів.
Вібрації, спричинені тертям, інтенсивно почали вивчатися з половини
минулого століття. Правда, ще в 30 роках L. Jacobsen [2] і J. Den Hartog [3]
зробили спробу розв'язати диференціальні рівняння, що описують контактно-
ковзний рух системи з однієї степінню свободи, а P. Papenhuyzen [4] виділив
два типи індукованих тертям вібрацій, а саме “stick-slip” тип і близький до
простого гармонічного, що відбувається при різних швидкостях поверхонь.
H. Blok [5] показав, що суттєвих збільшення заникання може нівелювати “stick-
slip” явище і встановив, що невід'ємною умовою для появи фрикційних
коливань є зменшення сил тертя при збільшенні ковзної швидкості.
У літературі є багато робіт, в яких аналізується динаміка корисного тертя і
вібрацій, які збуджені ним. Багатосторонній огляд з аналізу статистичного і
кінетичного тертя, повʼязаного з малошвидкісним ковзанням представлено в
роботі J. Martins та інших [6]. R. Ibrahim [7] розглянув дослідження з динаміки