Page 56 - DISS_NYRKOVA
P. 56
56
металі. Але на наш погляд однією з причин аварій на двошовних трубах є
відшарування покриву в області зварних швів.
Таким чином, всі магістральні газопроводи експлуатуються в умовах
дії на стінку труби зовнішніх і внутрішніх напружень. Звичайно, ці
напруження знаходяться в межах, встановлених нормативними
документами значень, але корозійне розтріскування відбувається по всій
довжині газопроводів. Отже, виникнення і розвиток корозійного
розтріскування відбувається за наявності механічних напружень в трубі,
причому у фрагментах труб з високим рівнем залишкових напружень його
ініціювання ймовірніше. Необхідно зазначити, що усунення впливу цього
чинника неможливо.
Закономірності процесу корозійного розтріскування досить точно
можуть бути пояснені механіко-електрохімічним механізмом з такими
основними положеннями 116:
- тріщини не виникають і не розвиваються під дією стискаючих
напружень;
- за напружень, що наближаються до границі текучості опірність
металу розтріскуванню зменшується;
- для досягнення деформації, яка призводить до руйнування,
необхідно досягнення мінімального критичного напруження (границя
текучості на окремих мікроскопічних ділянках може бути значно нижче,
ніж границя текучості металу в цілому);
- у випадку, коли руйнування відбувається майже одразу після
утворення магістральної тріщини, проміжок часу до розтріскування
залежить від часу, впродовж якого зароджуються та розвиваються
вторинні корозійні тріщини. У процесі руйнування, під час якого
утворюються вторинні тріщини, загальний час до руйнування визначається
як сумарний час утворення серії корозійних тріщин. Не спостерігається
значної відмінності тривалості руйнування зразків, навантажених