Page 55 - DISS_NYRKOVA
P. 55

55


                         Крім  того,  тріщини  зароджуються  на  ділянках  металевої  поверхні,

                  що  не  містять  дефектів,  та  розташовані  на  відстані  від  поздовжнього

                  зварного шва. Більшість аварій, спричинених крозійним розтріскуванням,

                  відбувається на відстані до 30 км від компресорної станції за ходом газу.

                  Метал  труби  в  цій  зоні,  крім  контакту  з  ґрунтовим  електролітом  на

                  ділянках  з  пошкодженим  захисним  покривом,  піддається  додатковому

                                                                                  о
                  впливу  підвищеної  температури  газу  до  (25-35) С,  яка  інтенсифікує
                  електрохімічні процеси, а також, можливо, підвищеному рівню циклічних

                  навантажень,  що  може,  за  певних  умов,  стати  причиною  зародження

                  тріщин.

                         За  даними  більшості  дослідників  корозійне  розтріскування

                  розвивається  при  одночасної  дії  трьох  груп  чинників:  механічного

                  напруження  52-63,  комплексного  впливу  зовнішнього  середовища  [52,


                  64-97], металургійних чинників 98-114].

                         Результати  комплексних  досліджень  причин  аварійних  руйнувань

                  магістральних  газопроводів  доводять  безпосередній  вплив  на  процес

                  корозійного  розтріскування  механічних  напружень.  Відзначається,  що

                  виникнення  і  розвиток  процесів,  що  призводять  до  корозійного

                  розтріскування,  відбувається  в  широкому  діапазоні  напружень,  які

                  становлять приблизно від 45 до 75 % від межі плинності сталей. В роботі

                  [115] підкреслено, що доведеним фактом є негативний вплив залишкових

                  напружень,  які  утворюються  на  стадії  виробництва  труб.  Результати

                  внутрішньотрубної  діагностики  показують,  що  переважна  більшість

                  корозійних тріщин виникають на ділянках із залишковими деформаціями:

                  в  зоні  підгинання  кромок  труб,  в  зоні  термічного  впливу  зварного  шва.

                  Так,  число  аварій  на  ділянках  магістральних  газопроводів  з  двошовних

                  труб  значно  перевищує  число  руйнувань  при  використанні  інших  типів

                  труб, що пов’язують з наявіністю ділянок із залишковими напруженнями.

                  На  ініціювання  та  розвиток  корозійного  розтріскування  впливає  й

                  коливання  тиску  в  трубопроводі,  що  приводить  до  зміни  напружень  в
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60