Page 7 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 7

7

                  чутливішою до зміни структурно-механічного стану сталей внаслідок їх тривалої

                  високотемпературної експлуатаційної деградації порівняно із значеннями KCU.

                  Це  пов’язали  з  тим,  що  опір  поширення  руйнування  деградованих  матеріалів

                  знижувався інтенсивніше, ніж опір його зародження.

                         7. Вперше за зміною механізму руйнування обґрунтовано критичний стан

                  деградованих  сталей  після  їх  тривалої  експлуатації  за  кліматичних  і

                  високотемпературних  умов.  Під  час  низькотемпературної  експлуатації  в

                  елементах  конструкцій  ця  умова  досягалася  за  зміни  розшарувань  на  зламах

                  ударних  зразків  на  крихкі  крізьзеренні  відколи,  а  високотемпературної  –  за

                  зміни  поодиноких  фасеток  міжзеренного  руйнування  на  їх  конгломерати,  що

                  охоплювали від 2 до 7 зерен на фоні крізьзеренного втомного рельєфу зразків,

                  випробуваних на циклічну тріщиностійкість.

                         8. Розроблено  та  апробовано  нову  методологію  оцінювання  структурно-

                  механічного  стану  конструкційних  сталей  після  їх  тривалої  експлуатації  в

                  різних  елементах  конструкцій  за  кліматичних  і  високотемпературних  умов.

                  Вона  базується  на  побудованих  залежностях  між  механічними  та

                  металографічними (або фрактографічними S  / S) параметрами, які виявилися
                                                                        кр
                  чутливими  до  експлуатаційної  деградації  сталей.  За  механічний  показник


                  деградації сталей, експлуатованих за кліматичних умов, використали втрату їх
                  опору  крихкому  руйнуванню  (KCV   /  KCV ,  критичне  значення  якого
                                                                екс
                                                                            вих
                  досягло  0,23),  а  за  високотемпературних  –  значення  твердості  НВ  та  зміну
                  ефективного порогу циклічної тріщиностійкості експлуатованої сталі відносно


                  не  експлуатованої  (ΔK     екс th eff  /  ΔK вих th eff ,  критичне  значення  якого  для  лопаток
                  парових турбін становило 0,58, а для парогонів – 0,3).


                         Практичне  значення  одержаних  результатів.  На  основі  результатів

                  роботи  розроблено  рекомендації  для  управління  «Укрзахіднафтогазсервіс»

                  щодо  заміни  ділянок  нафтогону,  на  яких  зварні  шви  розташовані  в  зоні

                  контактування  з  донними  відкладами  та  підтоварною  водою,  що  сприяло

                  корозійно-водневому  розтріскуванню  труб  від  їх  внутрішньої  поверхні  та

                  виникненню пошкоджень у поперечному перерізі.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12