Page 7 - ЛІТЕРАТУРНИЙ ОГЛЯД
P. 7
7
чутливішою до зміни структурно-механічного стану сталей внаслідок їх тривалої
високотемпературної експлуатаційної деградації порівняно із значеннями KCU.
Це пов’язали з тим, що опір поширення руйнування деградованих матеріалів
знижувався інтенсивніше, ніж опір його зародження.
7. Вперше за зміною механізму руйнування обґрунтовано критичний стан
деградованих сталей після їх тривалої експлуатації за кліматичних і
високотемпературних умов. Під час низькотемпературної експлуатації в
елементах конструкцій ця умова досягалася за зміни розшарувань на зламах
ударних зразків на крихкі крізьзеренні відколи, а високотемпературної – за
зміни поодиноких фасеток міжзеренного руйнування на їх конгломерати, що
охоплювали від 2 до 7 зерен на фоні крізьзеренного втомного рельєфу зразків,
випробуваних на циклічну тріщиностійкість.
8. Розроблено та апробовано нову методологію оцінювання структурно-
механічного стану конструкційних сталей після їх тривалої експлуатації в
різних елементах конструкцій за кліматичних і високотемпературних умов.
Вона базується на побудованих залежностях між механічними та
металографічними (або фрактографічними S / S) параметрами, які виявилися
кр
чутливими до експлуатаційної деградації сталей. За механічний показник
деградації сталей, експлуатованих за кліматичних умов, використали втрату їх
опору крихкому руйнуванню (KCV / KCV , критичне значення якого
екс
вих
досягло 0,23), а за високотемпературних – значення твердості НВ та зміну
ефективного порогу циклічної тріщиностійкості експлуатованої сталі відносно
не експлуатованої (ΔK екс th eff / ΔK вих th eff , критичне значення якого для лопаток
парових турбін становило 0,58, а для парогонів – 0,3).
Практичне значення одержаних результатів. На основі результатів
роботи розроблено рекомендації для управління «Укрзахіднафтогазсервіс»
щодо заміни ділянок нафтогону, на яких зварні шви розташовані в зоні
контактування з донними відкладами та підтоварною водою, що сприяло
корозійно-водневому розтріскуванню труб від їх внутрішньої поверхні та
виникненню пошкоджень у поперечному перерізі.