Page 28 - dysertaciyahembara
P. 28
Тим не менш, кількісної оцінки взаємодії між різними
передбачуваними механізмами ВД у сталі та залізі досі не існує. Зокрема,
немає комбінованого впливу «керованих пластичністю» механізмів ВД,
таких як HELP, HESIV, AIDE, та механізму HEDE, заснованого на декогезії,
на макро- та мікромеханічні властивості.
Типовий підхід, що використовується при дослідженнях впливу
водню на механічні властивості та пластичність різних марок сталей, в
основному ґрунтується на лабораторному насиченні зразків деяким вмістом
водню. В цьому випадку водень зазвичай рівномірно розподіляється по
всьому об'єму зразка. Зазвичай, наступним кроком є порівняння отриманих
результатів випробувань наводнених зразків з результатами випробувань
ненаводнених зразків [28]. Однак, елементи конструкцій дуже нерівномірно
насичуються воднем у процесі їхньої реальної експлуатації. Їхня робота
характеризується високою неоднорідністю розподілу водню та наявністю
локальних мікроструктурних ділянок з локально дуже високою
концентрацією водню. Тому деградація механічних властивостей елементів
конструкцій через присутність розчиненого водню зазвичай призводить до
зниження опору руйнуванню та докритичного розтріскування [49].
Довготривала деградація матеріалу в реальній конструкції може значно
відрізнятись від типу та ступеня деградації механічних властивостей,
отриманих під час лабораторних випробувань. Такі випробування зазвичай
проводять на зразках, рівномірно насичених воднем, виготовлених з одного
матеріалу.
Провести експеримент чи розробити обчислювальну модель, які б
реалістично змоделювали кінетику розвитку певного типу водневого
пошкодження, включаючи множинні активні механізми ВД, досить важко.
Такий експеримент повинен проводитися у суворій відповідності до
реальної кінетики деградації та механізмів ВД в елементах промислових
установок, що піддаються впливу водню в процесі експлуатації.
28