Page 29 - Дисертація_Борух
P. 29

29

                  1,14 Тл  і  температуру  Кюрі  Т С=720С,  питому  магнітну  енергію  порядку

                                         3
                  (BH) max=160 кДж/м . У 1968 році коерцитивна сила магнітів на основі SmCo 5
                                                               -1
                  з добавкою  Cu  досягла  H cJ=320  кАм [4]. На  початку  1980  року  появилася
                  сполука  Sm  зі  збільшеним  вмістом  кобальту  Sm 2Co 17, а  також  з добавками

                  металів  Fe,  Cu  та  Zr,  для  якої  питома  магнітна  енергія  становить

                                         3
                  (BH) max=264 кДж/м   [5].  Висока  вартість  Sm  та  Co  спонукала  до  пошуку
                  сполук  на  основі  Fe,  які  мали  б  подібні  магнітні  властивості.  Потрійна

                  сполука Nd 2Fe 14B була відкрита в Україні у Львові на хімічному факультеті

                  університету у 1984 році. Сагава та інші [6] у цьому ж році виміряли магнітні

                  властивості  потрійної  сполуки  Nd 2Fe 14B  і  виявилося,  що  постійний  магніт

                                                                                               3
                  цієї сполуки має питому магнітну енергію (BH) max=288 кДж/м , насиченість
                  намагнічення  становить  J S  =1,61  Т,  природню  магнітокристалічну

                  анізотропію μH A =7,2 Т та температура Кюрі Т С=312С. Добавляючи легуючі


                  елементи до магнітів на основі Nd 2Fe 14B, вдалося підвищити питому магнітну
                                                       3
                  енергію до (BH) max=450 кДж/м  [6]. У 2007 році Харімото і Матсуура досягли
                                                                                                      3
                  питомої магнітної енергії магнітів з цього матеріалу рівної 474 кДж/м  [7].
                         Важкі  дизельні  двигуни  для  транспортного  сполучення  (ВДТС)  з


                  модулем  керування  транспортним  засобом  (МКТС)  мали  домінуюче
                  застосування  в  2000  році  і  становили  57%  [8].  Зокрема,  зростають  обсяги


                  використання        магнітів      для     виготовлення        електромоторів         різного

                  призначення: пускових, сервісних, компресорних, під’йомників, електричної

                  силової  установки  (ЕСУ)  (для  керування  рулем  автомобіля),  моторів  для

                  електро- і гібридних автомобілів. Це обумовлено підвищенням властивостей

                  спечених  Nd-Fe-B  магнітів,  а  саме:  1)  покращенням  температурної

                  стабільності  завдяки  зростанню  H CJ;  2)  покращенням  корозійної  тривкості

                  завдяки  розвитку  технологій  поверхневого  захисту,  а  також  вищій

                  енергоефективності, завдяки чому економиться електрична енергія [9].

                         Важливу роль магніти Nd-Fe-B відіграють у розвитку електромобілів,

                  збільшення  використання  яких  покликане  зменшити  забруднення  повітря  і

                  поліпшити екологічну ситуацію в цілому [10].
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34