Page 119 - Dys
        P. 119
     119
                         Тривала  експлуатація  погіршує  опірність  корозії  всіх  зон  зварного
                  з’єднання  практично  однаковою  мірою.  Експлуатованому  30  років  металу
                  зварного з’єднання властива нижча на ⁓ 20–30% корозійна тривкість, ніж у
                  вихідному стані. МШ має найвищий опір корозії в обох досліджених станах
                  зварного  з’єднання,  а  ОМ  і  ЗТВ  –  нижчий  та  близький  за  значеннями
                  (табл. 5.1).
                         Проте корозійна тривкість певних зон зварного з’єднання визначається
                  не  тільки  їх  поляризаційним  опором,  але  і  взаємною  поляризацією,  якщо
                  електродні  потенціали  різних  зон  відмінні,  а  це  властиво  саме  зварним
                  з’єднанням.  Тому  електрохімічна  гетерогенність  окремих  зон  відносно
                  електродних  потенціалів  важлива  характеристика  зварного  з’єднання.
                  У корозивному середовищі вони формують гальванопари, в яких практично
                  не  поляризується  ОМ  внаслідок  його  набагато  більшої  площі  порівняно  з
                  іншими  зонами.  Відповідно,  поляризуються  інші  зони,  тобто  ЗТВ  і  МШ.
                  Тому  не  виключено,  що  зона  з  вищою  корозійною  тривкістю  (якщо  її
                  розглядати  окремо)  буде  кородувати  у  гальванічній  парі  з  іншими  зонами
                  зварного з’єднання інтенсивніше за інші. Загалом різниця потенціалів різних
                  зварного  з’єднання  трубної  сталі  17Г1С  у  вихідному  стані  не  перевищує
                  0,025 В (табл. 5.1). Враховуючи невелику різницю потенціалів ОМ і МШ та
                  співвідношення  площі  основного  металу  до  металу  шва,  слід  очікувати
                  катодної поляризації МШ. Це, з одного боку, знижуватиме швидкість корозії
                  МШ, а з іншого – може інтенсифікувати корозійно-механічне руйнування за
                  механізмом  водневого  окрихчення.  Зокрема,  експертиза  експлуатаційного
                  руйнування  кільцевого  зварного  з’єднання  магістрального  газопроводу
                  (рис. 5.1)     виявила,      що     тріщина,      очевидно,       корозійно-механічного
                  руйнування, поширювалась саме МШ.





